"Силно се надяваме и това, което искаме е да се променят текстовете в специално четири точки и от мобилния пакет, които пряко засягат българския бизнес и българския водач. Трябва да се убедят останалите държави членки на Евросъюза, че това, което нас ни притеснява, трябва да се промени", обясни Траков. Превозвачите са недоволни от предвидени рестрикции като задължително връщане в страната на международните шофьори на всеки 3 месеца.
Държавите от Централна и Източна Европа, засегнати от предложения от Европейската комисия пакет за мобилност, да излязат с обща позиция срещу него, предложи на форума в София министърът на транспорта Ивайло Московски, който подкрепя недоволството на българските превозвачи. Според министъра в ЕС няма достатъчно силна обща позиция срещу спорната евродиректива за превозвачите. Интерес от предлаганите нови правила имат само три-четири държави-членки и останалите, сред които е и България, трябва да излязат с общо становище пред Европейската комисия, преди промените да бъдат окончателно одобрени, подчерта Московски.
Часове по-късно дойде новината, че български, полски и унгарски превозвачи се обединяват и застават зад обща декларация по "Мобилен пакет 1". Декларация приеха и българските превозвачи, в която изразиха готовност да помагат в търсенето на решения. Те са единни в позицията си, че изискването за завръщане на водачите на всеки три седмици за почивка по домовете им грубо нарушава правото на свободно придвижване на гражданите в рамките на ЕС.
В декларацията се заявява, че командироването на работници не е подходящ модел на работа за международните шофьори поради изключително мобилния характер на тяхната дейност и ще доведе до дискриминация дори между водачите, наети в една и съща фирма. Неприемлива е и забраната за седмична почивка в кабината при липса на подходяща за нуждите на водачите инфраструктура.
В защита на превозвачите България ще отправи няколко контрапредложения в пакета за мобилност, каза още министърът на транспорта Ивайло Московски:
"Да бъде задължение на компанията да осигури тази възможност на превозвача, ако той желае, да се прибере вкъщи или или съответно да отиде в база на компанията, ако тя има такава някъде - но негово право е да избере дали да го направим, или да си ползва почивката, където той желае. Този текст е приемлив за бранша. Как ще се докаже, че сте предложили на водача? Решихме, че ще е с декларативен способ.
Нашето желание е правилата да бъдат такива, каквито са в момента - тоест да може да се почива в кабината, докато не бъдат осигурени адекватни такива паркинги в цяла Европа".
И третото предложение - шофьорите да получават командировъчни, каквито са в държавата, където се намират, да влизам след седмия или деветия ден от началото на транспортния курс".
Във връзка с протеста на превозвачите, на който те ще излязат в четвъртък, за да покажат, че са един и в исканията си, Ангел Траков от Съюза на международните превозвачи, обясни: "Това, което очакваме е да бъдем чути. Много важно тези промени в пакета, които искаме ние, да бъдат коригирани в текстовете на самия пакет и да претърпят промяната, която желаем".