Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радостно е, че железниците стават държавен приоритет

| обновено на 11.02.22 в 16:52
Петър Бунев

Повече от 20 години се реформираме. Първо се разделихме на НКЖИ и БДЖ, после БДЖ се раздроби на Пътническо и Товарно. Нашият синдикат винаги е бил против това разделяне, тъй като ефективността се губи.

Това заяви пред Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев

Той посочи, че с влизането на страната ни в Европейския съюз на железниците е наложена нова реалност.

Заради либерализацията на пазара е наложено правилото инфраструктурата да е отделена от превозвачите. После е въведено изискването пътническата услуга да бъде разделена от товарната. 

Така че, ние 20 години се реформираме в една посока, която не знам да има някакъв обрат на Европейската комисия по тази тема, подчерта представителят на железничарския синдикат.

Има бизнес логика в обявеното от министерството обединяване на дружествата в системата на БДЖ в едно, смята Петър Бунев.

Но ако ще се прави реформа, трябва да се обединят инфраструктурата и БДЖ - Пътническо и Товарно. Те обаче трябва да бъдат самостоятелни юридически лица, за да бъдат спазени изискванията на Брюксел. Бунев обясни, че Европейският съюз е поставил репери към какво трябва да се стремим. Развитието на железницата е заложено в Европа. 

Радвам че, че това става държавен приоритет, защото досега не беше, коментира председателят на Синдиката на железничарите. По думите му, в българския План за възстановяване и развитие също са заложени доста средства за железопътния транспорт. Това ще даде качествено ниво на услугата, но това не може да стане за ден - два, посочи Бунев. 

Превозът на товари и на пътници са два различни бизнеса.

Превозът на товари си е чист бизнес и там вече има над 14 превозвача. 

Превозът на пътници не само в България, но в цяла Европа се субсидира. Държавата е длъжна да осигури минимално транспортно обслужване на своите граждани. Не на всяка линия е рентабилно да се пуска влак, затова държавата доплаща.

Там не се работи за печалба, за разлика от товарните превози. 

Ще има ли скоро частни превозвачи на пътници в железниците?

От юни 2019 г. българският пазар за пътнически превози е либерализиран. Който иска и има възможност с вагони и локомотиви, може да дойде в България и да кандидатства за лиценз за превоз на пътници, но извън договора, който е с държавата.

Такива кандидати сега липсват и се предполага, че дългото време за пътуване и ниските скорости не привличат такива инвеститори.

Хоризонтална структура в БДЖ

Необходимо е звено, което да координира действията на жп операторите, смята Бунев. Той отбеляза, че по - умните вече са го измислили.

Аз съм в железниците от 1987 година. Има елементарни неща, които ще доведат до ефективност.

Когато са под една шапка, по - добре в семейството ще се разбираме, коментира синдикалистът. 

Персоналът в БДЖ

Близо 3% е дефицитът на персонал в железниците и той се покрива с извънреден труд. Персоналът обаче застарява, средната възраст на работещите е 50 години. 

В момента железницата се крепи на пенсионери, които работят. В различните звена те са между 10 и 20%. Но този буфер ще се стопи и вече няма да има откъде да се намерят кадри.

Професията стана непривлекателна и няма кандидати да се обучават за нея, предупреди председателят на Синдиката на железничарите в България.

Интервюто на Емил Костов с Петър Бунев е в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Десните у нас са с фабричен дефект, добри са само в опозиция

"В член 99 на Конституцията ни не е записана мярка, която да предвижда отлагане от страна на президента на възлагането на втория мандат с три месеца, за да може да се събере по някакъв начин от тези, на които ще се даде мандатът, някакво мнозинство, за да го подкрепи. Конституцията по този въпрос е съвсем ясна, а ПП-ДБ не са готови да управляват"...

публикувано на 16.07.24 в 10:37

Радостин Чолаков ще учи с пълна стипендия в Станфорд

През годините сме разказвали нееднократно за Радостин Чолаков от Барутин, който спечели награди за отличните му софтуерни проекти, в международни състезания е сред първите STEM изследователи, има отличие и от световен конкурс за млади учени. Тази година той завърши Образцова Математическата гимназия "Академик Кирил Попов" в Пловдив с..

публикувано на 16.07.24 в 07:45

Ден на отворените врати за децата на КЦМ

За втора поредна година Холдинг КЦМ 2000 организира Ден на отворените врати за децата на голямата фамилия. По думите на пиара Веселина Балтова, изборът на дата не е случаен. Точно преди десет години на днешния 15 юли 2014г. в Новия оловен завод на КЦМ е получен първият разтопен метал. Това е и кулминацията на уникалния проект за Технологично..

публикувано на 15.07.24 в 17:18

Забавянето на втория мандат е иновативно и смислено решение

Сложната политическа ситуация изисква сложни иновативни решения и отлагането на връчването на втория мандат, което поискаха от ПП- ДБ от президента, е разбираемо. Поради това, че те неочаквано се оказа втори сега имат време да преценят какво искат и какви ще политиките им в новата ситуация, коментира докторът по социология Венелин Стойчев. Такова..

публикувано на 15.07.24 в 12:11

4-ти ден в битка срещу огнената стихия в Калояново и Хисаря

Пожарът между Калояново и Хисаря е овладян и нощта е преминала спокойно.   Заради тлеещите огнища и очакваните високи температури обаче на мястото остават екипи на пожарната, служители на Горското стопанство, военнослужещи и доброволци.  През нощта в района на селата Иван Вазово и Михилци са разположени няколко екипа на..

обновено на 15.07.24 в 11:17