Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радостно е, че железниците стават държавен приоритет

| обновено на 11.02.22 в 16:52
Петър Бунев

Повече от 20 години се реформираме. Първо се разделихме на НКЖИ и БДЖ, после БДЖ се раздроби на Пътническо и Товарно. Нашият синдикат винаги е бил против това разделяне, тъй като ефективността се губи.

Това заяви пред Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев

Той посочи, че с влизането на страната ни в Европейския съюз на железниците е наложена нова реалност.

Заради либерализацията на пазара е наложено правилото инфраструктурата да е отделена от превозвачите. После е въведено изискването пътническата услуга да бъде разделена от товарната. 

Така че, ние 20 години се реформираме в една посока, която не знам да има някакъв обрат на Европейската комисия по тази тема, подчерта представителят на железничарския синдикат.

Има бизнес логика в обявеното от министерството обединяване на дружествата в системата на БДЖ в едно, смята Петър Бунев.

Но ако ще се прави реформа, трябва да се обединят инфраструктурата и БДЖ - Пътническо и Товарно. Те обаче трябва да бъдат самостоятелни юридически лица, за да бъдат спазени изискванията на Брюксел. Бунев обясни, че Европейският съюз е поставил репери към какво трябва да се стремим. Развитието на железницата е заложено в Европа. 

Радвам че, че това става държавен приоритет, защото досега не беше, коментира председателят на Синдиката на железничарите. По думите му, в българския План за възстановяване и развитие също са заложени доста средства за железопътния транспорт. Това ще даде качествено ниво на услугата, но това не може да стане за ден - два, посочи Бунев. 

Превозът на товари и на пътници са два различни бизнеса.

Превозът на товари си е чист бизнес и там вече има над 14 превозвача. 

Превозът на пътници не само в България, но в цяла Европа се субсидира. Държавата е длъжна да осигури минимално транспортно обслужване на своите граждани. Не на всяка линия е рентабилно да се пуска влак, затова държавата доплаща.

Там не се работи за печалба, за разлика от товарните превози. 

Ще има ли скоро частни превозвачи на пътници в железниците?

От юни 2019 г. българският пазар за пътнически превози е либерализиран. Който иска и има възможност с вагони и локомотиви, може да дойде в България и да кандидатства за лиценз за превоз на пътници, но извън договора, който е с държавата.

Такива кандидати сега липсват и се предполага, че дългото време за пътуване и ниските скорости не привличат такива инвеститори.

Хоризонтална структура в БДЖ

Необходимо е звено, което да координира действията на жп операторите, смята Бунев. Той отбеляза, че по - умните вече са го измислили.

Аз съм в железниците от 1987 година. Има елементарни неща, които ще доведат до ефективност.

Когато са под една шапка, по - добре в семейството ще се разбираме, коментира синдикалистът. 

Персоналът в БДЖ

Близо 3% е дефицитът на персонал в железниците и той се покрива с извънреден труд. Персоналът обаче застарява, средната възраст на работещите е 50 години. 

В момента железницата се крепи на пенсионери, които работят. В различните звена те са между 10 и 20%. Но този буфер ще се стопи и вече няма да има откъде да се намерят кадри.

Професията стана непривлекателна и няма кандидати да се обучават за нея, предупреди председателят на Синдиката на железничарите в България.

Интервюто на Емил Костов с Петър Бунев е в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

КС за пръв път отваря кутията на Пандора за работата на ЦИК

ЦИК трябва днес да изпрати на КС резулатите от повторното въвеждане на резултата от праламентарния вот в 2204 секции, които бяха проверени. В почти половината от тях са открити грешки, а в 7 секции  въобще липсват бюлетини, затова резултатите там са нулеви. В същото време стана ясно, че грешки са допускали и самите вещи лица, броили провторно, а КС..

публикувано на 10.03.25 в 17:07

Проект за Градска железница на Пловдив няма!

След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив.  Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев. " И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи.  Знаете, че по Плана за възстановяване има..

публикувано на 10.03.25 в 16:26

Основните партии са виновни за възхода на Джорджеску

"Снощи положението в Букурещ беше наистина доста нпрегнато. Още от сутринта се бяха събрали протестиращи в подкрепа на Калин Джорджеску пред Централното избирателно бюро ( еквивалент на ЦИК в Румъния). Вечерта те достигнаха над 1000 души", каза за Радио Пловдив  Стилиян Деянов, журналист, преводач и писател, който близо 20 години живее в Румъния...

публикувано на 10.03.25 в 16:10

Пловдив почете 82 години от спасяването на българските евреи

Десетки потомци на спасените български евреи в Пловдив присъстваха на церемонията по повод 82-та годишнина от спасяването им.  Пред Паметника на благодарността до Дома на младоженците за поредна година председателят на пловдивското дружество „Шалом“ Светозар Калев припомни историята за онзи мрачен 10 март през 1943 година. Тогава пловдивските..

публикувано на 10.03.25 в 11:56

Откриваме късно бъбречните заболявания с риск за увреждане

Близо 100 души с различни оплаквания потърсиха консултация при безплатните профилактични прегледи за бъбречни заболявания в УМБАЛ "Пловдив" . Те се проведоха в последната седмица на февруари. Поводът беше втората седмица на март, в която се отбелязва Световният ден за борба с бъбречните заболявания.   Кампанията е продиктувана и от..

публикувано на 10.03.25 в 11:19