Осем формации са в "играта“ за места в Народното събрание, като изгледите на две от тях ще зависят от оставащите седмици на кампанията, от активността и от съпътстващи фактори. Под бариерата изпъкват две.
Това е моментната снимка на електоралните нагласи от началото на кампанията. Към днешна дата се очаква да гласуват по-малко от половината имащи право на глас у нас, което е сравнително ниска за стандартите от последните десетилетия активност. С това и предвидимостта става ниска и са възможни размествания – с евентуалните колебания в активността и при различаващите се степени на мобилизация на различните типове електорати, които партиите имат.
Изводите са от национално представително изследване на "Галъп интернешънъл болкан" за Българското национално радио - поръчано и финансирано от обществената медия и проведено между 2 и 10 септември сред 1002 пълнолетни българи чрез пряко интервю с таблети "лице в лице".
Ако изборите бяха в първата десетдневка на септември, ГЕРБ-СДС биха получили 25,9% от потенциалните гласове, "Продължаваме промяната" – 19,2%. Тези две формации са в главната битка в тази кампания и подредбата им ще зависи от степента, в която ПП успее или не успее да мобилизира привържениците, с които разполага, да гласуват. ГЕРБ от своя страна изглеждат в достатъчна степен консолидирани, макар видимо да не растат.
ДПС и "Възраждане" засега изглеждат като преки конкуренти в класирането, съответно с 11,5% и 11,3%. Заради очаквания вот за ДПС от чужбина, например, както и заради трудно уловимите тенденции на потенциална мобилизация на по-радикални привърженици на "Възраждане", трудно предвидимо e мястото на тези партии, както една спрямо друга, така и в самата подредба.
БСП е с 9,8% от потенциалния вот. "Демократична България" като че ли укрепва и се доближава – със 7,6%.
Близо около бариерата са "Има такъв народ" и "Български възход", с по 4,3% и 4,2%. И двете формации имат своите ясни изгледи да са в парламента. Разбира се, тези изгледи много зависят от конюнктурата и най-вече от собствената им мобилизация.
Под бариерата измежду всички изпъкват "Изправи се, България" и ВМРО, съответно с резултати от 1,7% и 1,5%.
Очаква се в изборите да участват 49% от имащите право на глас (тепърва ще стане ясно какъв дял е това спрямо формалния изборен списък) или диапазон от около 2.6 милиона души. Разбира се, предвид цялостната напрегната ситуация, възможни са отклонения в широки граници.
Извадката е представителна за пълнолетното население на страната. Изследването е проведено с таблети, между 2 и 10 септември, сред 1002 души, по метода "лице в лице". Абсолютната максимална грешка е ±3,1% при 50% дялове. 1% от цялата извадка се равнява на около 54 хиляди души.
До днес избирателите с трайни увреждания могат да подадат заявление за гласуване с подвижна избирателна кутия. Това се отнася за избиратели, които не са подали заявление до 18 март. Те могат да заявят гласуване в подвижна урна, при условие че в населеното място, където ще гласуват, е назначена подвижна СИК.
Между 40 и 42% избирателна активност в Пловдив-град прогнозира социологическата агенция "Неохрон" в оповестено днес проучване на нагласите на пловдивчани. Интервюирани са 655 пълнолетни граждани между 26 и 29 септември чрез телефонни интервюта с полустандартизиран въпросник. Извадката е представителна за пълнолетното население на града, като..
Ниска степен на предвидимост по отношение на изборите в неделя показва моментната снимка – няколко дни преди вота. Известно е, че в следващите дни тепърва ще решат стотици хиляди гласоподаватели. Очаква се в изборите да участват около и под 2.6 милиона души (около 39% от официалния списък, като почти пренебрежима част от тях се очаква да..
Между шест и осем партии биха влезли в 48-ото Народно събрание, ако изборите са днес. Това показва национално представително проучване за електоралните нагласи, проведено от агенция „Тренд“. Изследването, по поръчка на в-к „24 часа“, е реализирано в периода между 21 и 27 септември 2022 г. чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице” с таблет..
Денят, който поставя финал на предизборната кампания, формулира горещите теми на времето около изборните нагласи, състоянието на обществената среда и прогнозите за съдбата на политическите партии, предопределена от мъдростта и емоциите на избирателите. Последните анализи на Социологическа агенция „Алфа Рисърч“ коментираме с Геновева Петрова...