Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Мехмед Юмер

Лидерският пост в ДПС се оказа най-горещият стол в политиката

Лидерският пост в ДПС се оказа най-горещият стол в българската политика и винаги е било така. Оттук нататък не можем да правим здравословни анализи, без да чуем почетния председател Ахмед Доган, за да получим по-ясна представа за случващото се в партията. Това коментира в програма "Точно днес" на Радио Пловдив журналистът от сайта Obzornews..

публикувано на 04.07.24 в 11:13

Партията ДПС в момента е инструмент за контрол на властта

Неуспехът на проектокабинета на Росен Желязков беше предизвестен още от самото начало, коментира в предаването "Точно днес" политологът Георги Проданов . По думите му, още когато ГЕРБ-СДС получиха мандата, лидерът им обяви, че ще търсят правителство на малцинството и то най-вероятно няма да мине. Вчера Бойко Борисов също го повтори няколко пъти,..

публикувано на 04.07.24 в 09:58

На Общо събрание Горнослав се обяви против кариерата

На общо събрание жителите на асеновградското село Горнослав се обявиха против изграждането на близката кариера.  На форума са присъствали близо 60 процента от жителите на селото, които единодушно се обявиха против кариерата, която отстои само на 500 метра от домовете им. Това съобщи в интервю за Радио Пловдив Миглена Георгиева, жител на..

публикувано на 04.07.24 в 07:57

Вероучение в училище е необходимо за духовното израстване

В програма "Точно днес" разговор з а посоките, по които поема служението на новия патриарх Даниил, също и за посещението на Вселенския патриарх Вартоломей и за знаците, които са важни за обединението на църквата ни. По темата говорим с адвокат  Александър Тодоров , богослов и магистър по теология, той е бил и преподавател в Богословския факултет на..

публикувано на 04.07.24 в 07:00

И пловдивски аптекари се включиха в протеста

Пловдивските фармацевти протестираха в продължение на два часа на работните си места. Така те се включиха в недоволството на колегите си от цялата страна срещу измененията на Наредба 4, предложени от здравното министерство и НЗОК.  Анелия Найденова, магистър фармацевт и управител на една от аптеките, които ппротестират, дефинира пред Радио Пловдив..

публикувано на 03.07.24 в 15:43