Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
проф. Татяна Дронзина

От търгашеската сделка за Украйна губят всички

"И я превърнаха в пустиня. И нарекоха това мир." С този цитат от Тукидит п олитологът от Софийския университет  проф. Татяна Дронзина  коментира пред Радио Пловдив преговорите между САЩ и Русия за примирие в Украйна. Тя изрази притеснение, че до този момент  Украйна не получава гаранции за сигурност отникъде. Това е една търгашеска..

публикувано на 25.02.25 в 16:50
Георги Стоев

Нужна е по-широка кампания за еврото

"По-трудната задача при въвеждането на еврото вероятно ще е да убедим българските граждани, че това е това е по-добрият избор за тях самите, отколкото управляващите да убедят отговорните за членството европейски институции", смята икономистът Георги Стоев. Наскоро той обяви в профила си във Фейсбук готовост да отговаря на въпроси на интересуващи се за..

публикувано на 25.02.25 в 15:48

Въпреки протеста на „Възраждане“ нормалността у нас се връща

Въпреки грозните сцени от протеста на „Възраждане“ в събота нормалността в страната ни се завръща. Това коментира политическият анализатор и журналист  Иван Тропанкев. Аргументира се с това, че имаме работещо правителство с опозиция, на прага сме на приемането на бюджет 2025, както и на влизането ни в еврозоната.  „Докладът за членството..

публикувано на 25.02.25 в 10:50

Община Пловдив няма да допусне втора „Индра“

Община Пловдив ще защитава обществения интерес при финализиране на електронната система в градския транспорт. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив Ерол Садъков, заместник-кмет на Пловдив с ресор транспорт. Той обясни, че в момента се водят преговори с фирма „Тикси“ за сумата, която трябва да се даде допълнително за..

публикувано на 25.02.25 в 10:35

В този бюджет излиза, че най-важни са заплатите в МВР

Смешна е историята дали е вярно, че България е изпълнила критериите и може да влезе в евозоната от 01.01.2026 г., защото става въпрос кога точно се закръгля при изчисляването на критерия. Това заяви в предаването "Точно днес" макроикономистът Георги Ганев . "Когато се опитваш да вкараш аналогова действителност в дигитални цифрови критерии, понякога..

публикувано на 25.02.25 в 10:12