Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с транспортната бедност става все по-остър

Близо 600 села в България нямат достъп с обществен транспорт до  общинските си или областни центрове, което ги обрича на изолация и обезлюдяване.  Това са данни отпреди година, от източници в транспортния бранш, според които положението с транспорта до малките населени места  в България никога не е било по-трагично.

Доклад на сдружението „За Земята“ сочи, че над 2,1 млн. от българите (над 31%) са в риск от транспортна бедност, а проблемът е особено остър в селските райони и при хората, които пътуват дълго в градовете. Това означава затруднението на гражданите да плащат разходите си за транспорт, или пък да нямат достъп до него.

За транспортната бедност в България говори Даниел Попов, експерт по транспорта и част от екипа на сдружението „За Земята“.

Това състояние, което  засяга по различни начини всеки от нас, макар че дълго време в България за нея е мислено като за социален фактор, с определени услуги за по-уязвимите групи, поясни Даниел Попов.

По думите му, с развитието на европейските политики, бедността по отношение на двата най-големи фактора – енергетика и транспорт, се превърна в съществена и обсъждана тема, по която предстоят много важни реформи.

Проучване от миналата година дава една моментна  снимка за състоянието и факторите за „транспортна бедност“ в България.  Данните са събирани през НСИ и Евростат.  

Един от факторите е притежаването на личен автомобил.  Над 1.3 млн. работещи граждани например се оказва че пътуват между 30-60 минути и повече дори, до работното  си място. Частните пътувания с автомобил се изчисляват на 85% дял от пътническия транспорт.  Около 18% от домакинствата обаче казват, че не могат да си го позволят. Това е ясен индикатор за  „транспортна бедност“.

Това ниско ниво на обществен транспорт също е проблематично.  От друга страна пък имаме и жертвите на транспортни инциденти, по който признак през последните години твърдо сме на челните места в Европа.

Първо трябва сериозно национално проучване по темата с целенасочено събрани данни, за да се предприемат необходимите мерки на държавно ниво.  Също така и с привличането на средства по европейски програми.  А  данните трябва да са конкретни и целенасочени,  за да обхващат всички детайли около транспортните проблеми.

Покупата на стари автобуси от общините за нуждие на техните граждани често води до порочен кръг от още по-завишени разходи за тяхната поддръжка и последващо оскъпяване на услугата.

За да няма хаотична работа на парче, би трябвало да се изработи една национална транспортна схема.  А за това отново опираме до пряката необходимост от конкретни данни по широки параметри.

В Плана за възстановяване и устойчивост има нула лева, заложени за преодоляване на транспортната бедност. Иначе са предвидени покупки на електрически возила и локомотиви за нуждите на железницата.  

Ако искаме да върнем хората по малките населени места, първо трябва да им се осигурят и качествени транспортни услуги.  За решаването на натрупаните проблеми обаче, оказва се нито има стратегия, нито има пари. Или ако има пари, проблемът е в избора на правилните инструменти, за да ги изискаме от европейските донори - смята експертът от сдружение "За Земята" Даниел Попов. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Ако днес изядем двойно, а утре - нищо, всичко е наред!

Количеството и качеството на храната са важен фактор за дългия и качествен живот.  По нашите географски ширини битува схващането, че който преяжда, живее доста добре. И когато някой се вземе в ръце и отслабне здравословно едни 15 - 20 килограма, всички в обкръжението му започват да го питат дали не е болен от рак или не му се е случило нещо ужасно ...

публикувано на 08.01.25 в 17:47
Иван Стоянов - зам.-кмет на община Пловдив

Без лъв и тигър в Зоопарка на Пловдив...когато го има

От 1 февруари ще заработи новото общинско предприятие "Зоологическа градина - Пловдив", съобщи в интервю за програма "Ден след ден" зам.-кметът по екология и здравеопазване Иван Стоянов. Предложението на общинската управа ще бъде внесено за обсъждане на януарската сесия.  "Ще кандидатстваме пред програма „Околна среда“ за средства за зоологически..

публикувано на 08.01.25 в 17:13

Нови избори ще дадат от същото по много

Преговорите за правителство са възобновени. ГЕРБ обаче продължава преговорите за кабинет само с БСП и ИТН. Разговори с "Демократична България" ще се водят, само ако те подкрепят кандидатурата на Росен Желязков за премиер. За политическите интриги и отражението им върху обществото е интервюто на Антоанета Петричанска с Андрей Велчев, политолог и..

публикувано на 08.01.25 в 16:48

Бездействие и абсурди увеличават броя на енергийно бедните

Българските домакинства няма да издържат на ръст на тока още веднъж през годината след това, което ни посрещна от януари, категорична е доц. Теодора Пенева от Института за икономически изследвания при БАН, специалист по енергийна бедност. Българинът няма възможност да търпи и ще излезе на протест, както това стана през 2013 година, прогнозира..

публикувано на 08.01.25 в 15:17

350 000 лева влагат във втория STEM център на ЕГ "Иван Вазов"

В програма "Точно днес" разговор с Вихра Ерамян , директор на Езикова гимназия "Иван Вазов " - Пловдив, за втория СТЕМ център, който ще изградят в училището през тази година.  Обществената поръчка вече е обявена на стойност малко над 220 000 лева, за какво ще се ползва новата придобивка разказваме в програмата.  Общата стойност на проекта ще бъде..

обновено на 08.01.25 в 11:01