Първият филм от конкурсната програма на Международния фестивал за документално кино в областта на изкуствата Master of Art беше посветен на музиката. Английската продукция от 2014 г. "Написано от госпожа Бах", отличен на Международни филмови фестивали в Сен Тропе, в Ню Йорк, в Калифорния и в Тел Авив, представя теорията на проф. Мартин Джарвис от Университета "Чарлз Дарвин", че втората съпруга на Йохан Себастиан Бах Анна Магдалена е истинският автор на някои от произведенията, които смятаме за негови. Сред тях "Голдберг вариации", сюитите за виолончело, Месата в си минор.
Филмът внушава, че във времената, когато не е било прието жените да композират, вероятно Анна Магдалена се е познавала с Йохан Себастиан Бах по-рано, отколкото смятаме, т.е. че е била негов ученик по музика още 12-годишна, а след това се е появила и сърдечна връзка между тях, която може би е станала причина за трагично събитие в първото семейство на маестрото. По времето, когато Й.С.Бах заедно с музиканти, сред които и Анна Магдалена, е в Карлсбад, първата му съпруга умира и е погребана в неосветена земя. Може би тя се самоубива, а вината е на Анна Магдалена. Затова когато след години Анна Магдалена умира, изчезват много документи и портрети, свързани с нея, и мащехата е "заличена" от семейната история. Проф. Мартин Джарвис твърди, че и Анна Магдалена, и Йохан Себастиан Бах са композирали и според общоприетите норми са представяли музиката само от негово име. И че доказателствата, събрани от него, биха дали повод да бъде изследвана ролята на още много талантливи жени на композитори в историята на музиката.
Филмът ми беше много интересен, но остави у мен противоречиви мисли и чувства. Ще видим какво още ще открият изследователите на музиката, а засега аз сверих моите впечатления с друг зрител в киносалона – Татяна Дончева. Освен известен юрист и политик, тя е и човек със силно пристрастие към класическата музика.
Понеже аз съм с математическа нагласа, откровените манипулации по-скоро ме дразнят, отколкото да ме провокират в някакво мислене, различно от общоприетото. За мен музиката на Бах е наслада! Никога не съм се питала дали е възможно "Йоханес пасион" и "Матеус пасион" да имат различен автор от този на цигулковите сонати и партити, сюитите за виолончело, "Бранденбургските концерти". Приемам, че всичко е възможно. Дразни ме обаче, когато се правят логически заключения, без те да следват от фактите, на които се основават! Например графологически анализи да се правят от хора, които очевидно не са графолози. Затова смятам, че тезата в случая по-скоро е на едни хора, които искат да се правят на интересни. Иначе тезата, че е възможно да е имало жени композитори, да е имало жени много високо музикално грамотни, и то не само познавачи на преписването на ноти, а автори на музика, ми се струва нещо, което може би е много естествено, каза Татяна Дончева за филма "Написано от г-жа Бах" от конкурсната програма на Първия международен фестивал за документално кино, посветено на изкуствата "Master of Art".