Единственият българин в международната експедиция "Абора 4" ,варненецът Теодор Роков ,се завърна в морската столица от Троя след 10-дневно плаване на борда на тръстиковия кораб.Припомням, че крайната цел на експедицията е остров Крит, в момента тръстиковият кораб е в Егейско море. Мисията на "Абора 4" ,водена от Доминик Гьорлиц е да установи дали народите по крайбрежието на Черно море и Средиземно море и тези от древния Египет са осъществявали взаимни търговски контакти.
Даниела Стойнова разговаря с Теодор Роков за техническите трудности по време на плаването и за предизвикателствата на лошото време в морето:
- По време на плаването установихме много технически недостатъци, които трябваше да бъдат поправени при тестовете. Стана ясно, че нямахме време за тестове и тръгнахме неподготвени. Още на първата голяма спирка в Истанбул се наложи да се прекрои платното. Трябваше то да стане по-тясно, мачтата да се измести с около 10 см. към носа и всички подвижни части да бъдат подменени с нови, защото половината от тях се изпочупиха по време на плаването.
- Но тръстиката издържа?
- Да, най-интересното е, че в мекия материал, тръстиката, нямаше никаква промяна. Дървото се счупи.
- Кое беше най-голямото предизвикателство във времето?
- Беше относително спокойно. Нямаше някакви извънредни вълнения. Буря имаше само на едно място, между Истанбул и един малък морски нос, с фар накрая. Тогава много рязко се промени посоката на вятъра и се изпочупиха някои от дъските. Имаше опасност морето да ни изхвърли на брега и това беше един от критичните моменти. Предполагам, че сега в Егейско море ще имат доста такива моменти, тъй като там посоката на вятъра и вълните се сменят в момента.
- Видях много топло посрещане в Истанбул и после в Троя.
- Да, това направи впечатление на всички от екипажа. Турците направиха невероятно посрещане. Организацията беше перфектна. Турският консул в България беше направил предварителен контакт с министерството на културата и имахме подкрепа на всякакво ниво. В Троя, пък, беше „черешката на тортата”. Кметът дойде лично на борда, имахме гала вечеря в един от скъпите ресторанти на града, а след това, който искаше можеше да отиде в турски хамам. Посетихме най-новият музей на Троя, едно невероятно място, препоръчвам на всеки любител на туризма и на историята да го посети.
- От научна гледна точка какво беше интересно? Доказва ли се, че този път може да бъде изминат и с тръстикова лодка?
- Ние се движихме от север на юг и следвахме сезонната посока на ветровете и на теченията. Всеки, който се интересува от корабоплаване, история и археология, знае, че проблемът в древността е бил преминаването от юг на север, заради насрещното течение. Много по-голям научен принос щеше да има опитът да се премине с този кораб в обратна посока. Показахме, че тази тръстикова конструкция плава в морски условия, но чисто от навигационна гледна точка не беше нещо особено.
- Написа ли дневника?
- Да, за времето, през което бях на борда, си водих основни записки. Имаше и весели моменти, имаше и не чак толкова весели.
Чуйте още в прикачения звуков файл:
Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..
Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..
Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..
Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..
"Лекото метро" във Варна ще бъде предимно „потопено“, по земя, а не чрез повдигнато на колони. Шумовото натоварване ще бъде многократно намалено. Това предвижда проектирането на разширението на варненския булевард „Цар Освободител“ според инж. Кольо Червенков. Като част от инженерния екип в проекта, в обзорното предаване на РВ „Позиция“,..
Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз, а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна. "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..
За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..