Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преживeните картини на Атанас Хранов в "Урок по астрономия"

2
Снимка: Галерия Le Papillon

Атанас Хранов е роден в Пловдив. Завършва Средното училище по изкуства в Котел и през 1987 г. Национална художествена академия специалност „Резба” при професор Антон Дончев. Твори в областта на пластичните изкуства и живописта, смесвайки органично жанровете. Художникът има над 40 самостоятелни изложби като осъществява и съвместни проекти с поетите Веселин Сариев и Александър Секулов.

Почитателите на съвременното изобразително изкуство могат да се докоснат до най-новите творби от многообразното творчество на талантливия художник Атанас Хранов в пространството на галерия "Le papillon"до 2 септември.



Твърдите, че не сте мореплавател, но дали сте искали някога да бъдете?

Те така се менят в мен тези желания. Когато съм в морето, съм абсолютно убеден, че съм художник, а когато съм на сушата мисълта ми е винаги в морето. Всъщност като казвам морето, в тези пътешествия морето не ми е отправната точка, а по-скоро самото пътуване. Това, че така хоризонтите ти минават през погледа и че се сменят постоянно, че не знаеш какво те чака отвъд това пристанище, този нос, който ще минеш. Тази неизвестност и търсенето на този тип емоции. Всъщност това е нещото.

Този път урок по астрономия. Какво ще преподавате?

Това е един стар спомен. Стар, стар- от преди няколко години. С един капитан, Румен Луканов, бяхме в Йонийско море и имам един много хубав спомен, с един любим мой екипаж. Тогава той ни обяснявашезвездите. И аз след това си го доизмислих естествено. И в крайна сметка бях написал една много кратка историйка. И това даде и повод да стане тази изложба. Общо взето картините повечето са такива-конкретни неща, които съм преживял. Преживeни картини- с две думи.

Имате доста летящи риби. Това винаги ми напомня за „Аризонска мечта”, за филма.

Да, наистина. Едната от картините се казва „Крадеца на риби”. Тя е малко автопортрет. Всъщност идеята на цялото това плаване и пътешестване по моретата са тези летящи мисли, които постоянно прелитат до теб или излитат от теб. Това никой не може да го разбере точно как става. Но в крайна сметка там всичко може да има крила.

Докъде Ви е страх да пътешествате?

Може би назад. Кой знае, ако се върна назад, може пък да променя много неща, а пък може би това няма да ми хареса чак толкова. Голямо щастие е, че не можем да се връщаме назад. Иначе щеше да стане пълна каша.

Къде е мястото на човека в тази вселенска космогония, която създавате?

Аз имах една любима моя изложба в София, която се казваше „Астрономия на вишните” и разказваше точно за това. Че човек може да си намери своя си свят, навсякъде, където е. Примерно, ако си под едно вишнево дърво и погледнеш нагоре, ти ще видиш всичките съзвездия, ще си измислиш твои, твоя астрология. Може да си гледаш на вишни и така нататък. Човек може да си намери звезди, където и да погледне. Една поляна, ако погледнеш с глухарчета, същата работа. Така че, ти си света.

Този път какви техники смесвате? Какво комбинирате?

Имам както винаги различни експерименти. Имам щастието да владея най-различни занаяти, които са свързани с изкуството. Често се обръщам към пластиката, така че има и такива интересни закачки, да ги наречем. Аз много ги обичам, обекти им казвам. Защото, така или иначе, като нямаш как ясно да наречеш нещо, му казваш обект. Това е така компромисно име от най-различни жанрове в изкуството. Но за сметка на това пък те са много интересни и винаги ги правя с много желание и любов. На самия мен ми е интересно какво всъщност ще излезе от това. Иначе както винаги живописните платна са абсолютно равни, няма никаква фактура върху тях.

Въпреки че живеете в свой свят, което е нормално за всеки автор.. Интересувате ли се от обществените процеси в момента? Защото непрекъснато се чуват упреци към хората на изкуството, към интелектуалците, че не се ангажират с това, което се случва в държавата.

Ако имаш собствен свят, нормално е да не се интересуваш много, много. Плюс това не съм съгласен с нито една от двете страни напълно, така че да мога да застана ясно и конкретно да кажа да, това е моята позиция. Аз не съм съгласен нито с протестиращите, нито с управляващите. Не е там истината. И в двете позиции не намирам своята истина.

Къде е Вашата истина? Имате ли си Ваши лични протести?

Ами да. Те са по-скоро отправени примерно към липсата на любопитство в съвременния човек. Той си е до голяма степен самодостатъчен дори и като говорим за хората на изкуството. В това, което те лично правят и областта, в която работят, тя им е напълно достатъчна и малко не им се ще да погледнат малко встрани да видят и какво става в другите изкуства.

Тази липса на любопитство не убива ли всъщност самото изкуство?

Естествено, че го убива. И тази липса на любопитство пък в останалия свят.. Всъщност все по-интересни и желани стават неща, които се консумират бързо и лесно. Това, което изисква усилие винаги остава малко по-настрани, а пък всъщност то е истинското и същността. И това е много жалко. Има едно желание всичко да става много бързо. И както да го добиваш много бързо, така да го изоставяш много бързо, да вземеш другото, което да е под ръка, да няма никакво усилие дори да тръгнеш малко и да го потърсиш. Те обикновено ти го снасят на готово, там, в някоя реклама и така. Срещу това протестирам.

Цялото интервю на Светлана Вълкова с художника Атанас Хранов чуйте в звуковия файл:






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15