Варненското име в графичния дизайн, художникът Димитър Трайчев, за пореден път провокира публиката в морския град. Новият му проект „Monocle. Wet Edition“ представя едно дигитално Черноморие, така както артистът го е видял в крайбрежните си пътешествия през последните 20 години. Сред създадените със средствата на дигиталните технологии пейзажи са кътове от Северното Черноморие и символни образи като варненския гларус – най-популярната варненска птица, белязала с името си и родните спасители на плажа.
Основното предизвикателство към публиката е мястото, където е подредена изложбата. Това е месарският магазин на ъгъла на улиците „Македония“ и „Любен Каравелов“. Собственикът на магазина Явор Григоров всъщност е дипломиран живописец.
А самият Трайчев въвежда приятелите си в проекта така: „Кое е по-малкото зло? Слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?
Светлана Вълкова разговаря с автора:
Повечето хора не биха възприели идеята изложба да се подрежда в месарски магазин. Какво ще кажете, за да ги опровергаете?
Това не ми е нито първото, нито последното, надявам се, участие в такива нетрадиционни пространства – нетрадиционни в кавички. Традицията на арт базарите, тези, на които аз съм свидетел, датира от края на 70-те, началото на 80-те години на миналия век. Съюзът на българските художници и варненската група организираше базари в малката зала, където сега се продават дюнери. Имаше, сега му казват workshop, директно се принтваха графики – офорти на известни художници, хората купуваха на популярни цени, наблюдаваха процеса и всичко беше страхотно. Т.е. много хора, които нямаха възможност да купуват на изложбени цени, в момента притежават в домовете си оригинали на Стоимен Стоилов. След това на „Златни пясъци“ правихме базари - по хотели. В началото това изглеждаше учудващо, но след това народът свикна, защото той все си иска натюрморта, романтичния поглед, залеза, изгрева – каквито сега се бълват. Затова спряхме с тези базари, те се обезсмислиха. И в ресторанти съм правил, и то не сам – повличам група със себе си, т.е. всички сме в пропастта, ако се провалим...
Така че – в месарски магазин... той не е и обикновен месарски магазин, неговият собственик - Явор Григоров, е човек с художествено образование, но животът никого не пита сега...
Това, което показвате, е продължение на серията „Монокъл“ – „Дигитално Черноморие“?
Да, това са предимно пейзажи от Черноморието и то най-вече от Северното, което познавам и харесвам, или си въобразявам, че познавам, защото то е ужасно променливо.
В един ден, прекаран на Шабла /не е необходимо да си при бай Пешо/, морето се мени, облаците хвърчат – там е много ветровито, много е интересно, няма нищо общо с юг. Правил съм милиони фотографии от Тюленово, Камен бряг – божурите цъфтят, божурите не цъфтят; няма божури, но има макове; няма макове, но има изхвърлен делфин; няма делфин, но има оставена рибарска мрежа и т.н.
Просто това са туристически впечатления, които съм облякъл в една дигитална форма. Много скици по натура съм правил, много съм се разхождал по дългите плажове, които са страхотни. Имам прекрасни спомени с режисьора Явор Гърдев, с когото си говорехме за „Марат/Сад“ /представление на Варненския театър/ преди стотина години... И въобще беше...Северното Черноморие!
Е защо Северното?
Там природата е взела връх. И даже наличието на бетон не може да го прегази. Толкава е величествено. Липсват ми разказите на археолога Салкин, който беше епоха в туристоводенето, и на бай Пешо лакърдиите, на Коста среднощните изцепки на Крапец, то няма край... Имам много впечатления и моралното право като фен на това Черноморие да го представя на публиката така, както смятам, че може да бъде представено.
Всичко това обаче в минало време ли е?
Нищо не е в минало време. Повечето от половината изложба е с непоказвани физически работи. Освен това за да си докомплектовам експозицията, се заех да прекомпозирам стари неща. Оказа се, че е доста по-сложно, отколкото да ги нарисувам наново.
/.../
Кое е по-голямото зло – слон в стъкларски магазин или дизайнер в месарски?
Не знам, но собственикът, вече галерист, си взе белята с мен – системно вече не си доспива, а когато спи, има кошмари...
Аз най се радвам на това, че случайни минувачи питат „Какво става тук? Галерия ли ще става?“. А там са сложени пържолите, обаче се вижда, че нещо се случва. Всъщност нагледах се на луксозни возила на клиенти на съседния луксозен хотел и мисля, че тези два свята трябва да се срещнат. Каквото и да ни струва това. Както е казал Армстронг за малката крачка...няма да го повтарям.
И така цял месец?
Може би и повече. Интересното са не толкова моите работи, колкото удоволствието да курирам този проект, защото на Великден ни очаква Люба Томова със своите постери и там няма прошка.
Т.е. това пространство ще се разработва?
Това пространство вече е спечелено за каузата на художниците.
Цялото интервю с Димитър Трайчев може да чуете в звуковия файл
София Иванова е ученичка в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Св ири на флейта и се занимава с класическо пеене. И през тази година София продължава с успешните си изяви, като заслужи две награди "Златна Лира" в Пловдив по време на ежегодния международен конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство "Орфееви..
Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..
Българите преоткриват позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..
Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..
Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..
65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна. 63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..
23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед". Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..