Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Фотографът Христо Момчаров: "В бизнес средата няма никаква възможност за отпускане"

Снимка: https://studiomo.bg

Христо Момчаров е фотограф, който има студио от 2009 година. Основната му насоченост е фотография за бизнеса – продуктова фотография, снимки за онлайн магазини, рекламна фотография, снимки на продукти, бизнес услуги, събития, интериор, екстериор. Една от най-актуалните дейности за бизнеса, с които Христо Момчаров се занимава, са 360-градусови виртуални разходки. Клиенти са му български и международни компании. Специализирал се е в продуктовата фотография на бял фон.

Христо Момчаров гостува в рубриката „ОбективНо” в предаването на Радио Варна за култура „Гравитация нула”.


Как се насочи към фотографията и конкретно към този тип фотография?

За разлика от повечето фотографи, аз не съм я открил в детска възраст, а в много по-напреднала. Може би на 18-20 години. Открих я с продуктовата фотография. Случайно ми попаднаха продуктови снимки на бял фон още от онези години. Снимките бяха на гети. Бях впечатлен как е възможно толкова добре и детайлно да се представят продукти без никаква отвличаща вниманието атмосфера като бекграунд, като допълнителна аранжировка. Много ми хареса. Това беше всъщност първото нещо, което ме запали за фотографията. След това буквално прочетох всички книги в отдел „Изкуство” в библиотеката. Тогава не бяха толкова много. И с всяка книга научавах все по-малко. Което означаваше, че съм разбрал основата. Както е ясно за всички, фотографията не е особено сложна. Първите 80 процента се научават така сравнително бързо. Може би за година дори без проблем. Но останалите 20 вече отнемат цял живот.
 
Занаятчийската част се научава бързо.

Бленди, скорост, експозиции, тези неща не са проблем.

В разговора с Гаро Кешишян той ни каза, че едва сега започнал да поразбира нещата. Колко много стаж.

Аз още не мога да кажа, че разбирам добре нещата. Или поне напълно. То тогава наистина вече може би тръпката ще изчезне. Надявам се да не ми се случва скоро. Нещата се развиват динамично. Винаги излизат нови тенденции, нови похвати, които са интересни и те карат да продължаваш да се развиваш. Особено в бизнес средата няма никаква възможност за отпускане, защото имаш конкуренция. Тук вече говорим и за пари, защото това е работа, бизнес, не е за удоволствие. Това постоянно те държи под напрежение и по някакъв начин те стимулира да вървиш напред и да не спираш да се развиваш.

Печеливш ли е този бизнес?

Със сигурност няма да станеш милионер, ако сега започваш. Просто трябва да си го избиеш от главата. Първото нещо, което трябва да е водещо според мен и което е водещо за всички, които се занимават сериозно или само с фотография, това е любовта към фотографията. Бизнесът остава на второ място. Той естествено е важен, няма как да минем без него, той е препитание все пак. Но ако си достатъчно добър, можеш да живееш нормално. Това е и причината за повечето фотографи, фотографията им да е нещо допълнително, а не основното занимание. Не е лесно.

Каква е трудността при снимането на продуктова фотография?

Като говорим за продуктова фотография е добре да уеднаквим терминологията. Според мен под този термин хората разбират огромен диапазон от фотография. На практика всяка фотография, при която е заснет някакъв продукт, е продуктова. Дали ще е на бял фон, дали с някаква постановка, дали сложна, рекламна с хора около продукта, когато основата е продукт и целта е да се представи този продукт, е продуктова фотография. Аз мога да говоря за продуктовата фотография на бял фон. Към нея съм се насочил. И искам като говоря по принцип да се знае, че говоря за нея, защото иначе другото е доста по-различно. Продуктовата фотография на бял фон си е чисто бачкане. Идват клиенти, които имат в някои случаи стотици, в някои случаи хиляди, в някои случаи десетки хиляди продукти. Пред тези обеми си става чисто бачкане и нищо друго. Говорим за болки в кръста и такива неща.

Много хора, обаче, смятат, че е много лесно да се снима на бял фон.

Като знаеш е лесно. Иначе не толкова. Има трудни за заснемане продукти. Например прозрачни, отражателни, с гланцови повърхности. Като цяло проблемът идва от това, че клиентът, който обикновено е онлайн магазин, за него най-важно е нещата да станат с достатъчно добро качество, разбира се, но и бързо. Ако отделяме на всеки кадър по много време, няма как да се получат нещата. Това не удовлетворява клиентите. Бързо но и качествено, и на ниска цена.

Преговорите с клиент са цяло изкуство.

Абсолютно и тук вече идва затруднението. Как да стане достатъчно качествено, достатъчно бързо и на достатъчно ниска цена? Това е бизнес частта. Аз водя и разговорите с клиентите, защото няма как някой друг да ти върши работата и да се представя от твое име. Защото дори и в продуктовата фотография, за която някои хора ще кажат, че няма кой знае какво изкуство и то не без основание, пак има някакъв стил. Пак има някакъв поглед. Човек прави нещата така, както на него му харесват малко или много. И аз дори и да се съобразявам, и го правя, с желанията на клиентите, работата винаги е пречупена през моята собствена призма. И трябва сам да си вършиш нещата. От разговорите с клиентите, пазарлъка, през самото заснемане и обработката. Нито един етап няма как да го направи някой друг. От тук обаче и проблемът, че не можеш да се разраснеш кой знае колко много, освен ако не зачеркнеш тази част със собствената ти идентичност.

Каква част се пада на работата в студиото и на последващата обработка?

По принцип един ден снимане и един ден обработка. Балансът обаче е важен. Аз не твърдя, че моите фотографии на бял фон са най-добрите на света или нещо такова. Това е пълен абсурд. Но аз това, което твърдя, е, че съм от над десет години в този бранш, че имам клиенти от десет години, те са минали през всякакви фотографи и продължават да снимат с мен. Не защото снимките ми са най-добрите, а заради баланса между качество, бързина и цена, който е най-добър за тях.

Храна снимаш ли?

Снимал съм, но не ми е основния таргет този тип фотография и клиенти. Основният ми таргет са онлайн магазините, където има голямо текучество. Аз снимам наистина големи обеми. Като казвам големи обеми, имам предвид по сто-двеста продукта на ден. Това означава дрехи, които се сменят постоянно, обувки, аксесоари, чанти. Дрехите са задължително с модели, момичета, момчета. Другата част е без модели.

Има ли нещо, което си снима по-сложно?

Луксозни неща. Там хората много държат на детайли, на абсолютно перфектна работа като изпълнение. И това малко се разминава с моите основни клиенти, които са бързо снимане, постоянно, големи обеми и така. Снимал съм часовници, които бяха предизвикателство. Трудни са за заснемане. Хората са свикнали да гледат реклами на часовници, които са наистина перфектни. Няма как да продаваш часовници с по-малко от перфектни снимки.

Целия разговор с Христо Момчаров можете да чуете в звуковия файл.


 




ВИЖТЕ ОЩЕ

Режисьорът Свилен Славов: В България се обръща все повече внимание на късометражното кино

Тази събота от 19.00 часа в младежкото алтернативно пространство за култура „РеБонкърс“ е премиерната за Варна прожекция на късометражния филм „Муза“ на младия режисьор Свилен Славов. Той е на 27 години, роден е във Варна, учил е в Англия, а от няколко години живее и работи в София. Въпреки, че лентата вече беше представена в други големи..

публикувано на 20.05.22 в 12:29

"Светецът светкавица" с две прожекции във Варна в четвъртък

Две прожекции на авторския си филм "Светецът светкавица" ще представи този четвъртък във Варна журналистът, писател и изследовател Ангел Бончев. Те ще се излъчат от 18.30 и от 20.00 часа във Фестивалния и конгресен център. В лентата, която е с продължителност 70 минути, варненци и гостите на града ще могат се запознаят с житието и чудесата на Свети..

обновено на 19.05.22 в 10:53

Ronnie Atkins (PRETTY MAIDS): "Всеки ден трябва да сме благодарни, че имаме още един ден живот"

Интервю с Ronnie Atkins (PRETTY MAIDS) Той е роден като Paul Christensen. Но е по-познат като Ronnie Atkins, вокалист на датската хеви метъл банда PRETTY MAIDS. През миналата и през тази година Ronnie Atkins издава два солови албума. Новият „Make It Count” е поводът певецът да даде специално интервю за „От другата страна”. Интервюто с Ronnie Atkins..

публикувано на 19.05.22 в 10:51

Александър Ангелов: Празнината между изучаваните предмети и истинските житейски ситуации е голяма

Александър Ангелов е управител на Центъра за творческо обучение, който от над 10 години работи активно в областта на образователната трансформация и внедряването на технологиите в учебния процес. Именно дигитализацията в образованието беше сред акцентите в поредната среща на образователната общност във Варна. На нея беше представен и проект..

публикувано на 18.05.22 в 09:00

Carl Sentance (NAZARETH, INTELLIGENT MUSIC PROJECT): "Феновете са най-важни"

Интервю с Carl Sentance (NAZARETH, INTELLIGENT MUSIC PROJECT) 2013 година Dan McCafferty се раздели с NAZARETH. Гърлото на групата от нейното създаване повече нямаше да пее в нейни албуми и да прави концерти като неин фронтмен. По-късно на неговото място застъпи Linton Osborne, но той се задържа има-няма година. И докато феновете се чудеха, кой все пак..

публикувано на 17.05.22 в 17:10

Половината от българите солят храната още преди да са я опитали

България остава сред сред страните с най-висок сърдечно-съдов риск в Европа, според данните за м.г., които са подали европейските държави за заболеваемост и смъртност. Това каза за Радио Варна кардиологът д-р Ирена Русинова по повод С ветовния ден за борба с хипертонията - 17 май . Целта на навременната корекция на високото кръвно налягане е да..

публикувано на 17.05.22 в 09:08

Личните данни при онлайн търговията вече ще се приравняват с пари

Всеки от нас поне веднъж е ставал жертва на нелоялна търговска практика. Дали ще ни дадат негодна стока или пък продукт, който не отговаря на този, който сме поръчали при онлайн търговията и други подобни случаи. Единственият начин по който можем да се защитим е като сигнализираме в Комисията за защита на потребителите. Често след предприетите от..

публикувано на 16.05.22 в 08:58