Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Bahadır Uludağlar (MORIBUND OBLIVION): "Технически музикантите на Балканите са на много високо ниво"

Снимка: www.facebook.com

Интервю с Bahadır Uludağlar и Boz Mustafa (MORIBUND OBLIVION)

Турската блек метъл банда MORIBUND OBLIVION трябваше да се завърне в България. За съжаление от бандата обявиха, че няма да успеят да направят предвидения концерт, заради промяна в състава на групата. Новата дата е 22 април 2023. MORIBUND OBLIVION трябваше да направят концерт на 26 ноември, подкрепени от сънародниците си BIPOLAR ARCHITECTURE и родния блек проект UNINIE и култовите EMBRACE BY DARK. MORIBUND OBLIVION се събират в навечерието на новото хилядолетие. Дискографията й е съставена от седем албума и два миниалбума. Песните са на турски и английски. Като за 23 години бандата е споделяла сцена с CANNIBAL CORPSE, NAPALM DEATH, CARPATIAN FOREST, 1349...

Интервюто с Bahadır Uludağlar и Boz Mustafa е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна на 21.11.2022 година.


От другата страна - Здравейте, MORIBUND OBLIVION имат вече три концерта в България.

Bahadır Uludağlar - Така е, ти го каза. Били сме два пъти в София и един път в Русе. Наистина сме развълнувани да свирим при Вас. Преди две години изкарахме албума „Endless”. Издадоха го „Talheim Records” в Германия и Австрия. Първо, обаче, се появи в дигиталните платформи. После издадохме физическа версия на албума. Заради корона проблемите многократно отлагахме концерти.

От другата страна - Какво предпочитате – да сте хедлайнъри или да участвате на фестивали?

Boz Mustafa – Всеки концерт е сам за себе си. На всеки един от тях даваме максимума от възможностите си. От една страна феновете може да са по-любопитни, ако присъстват за първи път на наш концерт. Разбира се, когато сме хедлайнъри или кохедлайнъри на фестивал, стоим под по-силни прожектори, ако мога така да се изразя. Искам да се върна на предишния въпрос и да кажа, че съм много щастлив, че ще свирим във Вашата страна, която ни е съсед. На мен ще ми бъде за първи път. България наистина е много специална страна за мен, защото сме съседи и ми е интересно каква е разликата между българските и турските слушатели.

От другата страна - MORIBUND OBLIVION се събират 1999, в началото на дигиталната ера. Тя помага ли на групата и променя ли перспективата пред бандата?

Boz Mustafa – В началото всичко беше като Големия взрив. За нас нещата не започнаха със Spotify. Сигурно си спомняш Myspace. С тази платформа започна всичко. Тя беше много популярна особено сред метъл и рокендрол бандите. С MORIBUND OBLIVION постоянно се ровихме из нея. В началото на новото хилядолетие Myspace беше много популярна платформа. След което в живота ни се появиха YouTube и Spotify. И особено YouTube. Тогава MORIBUND OBLIVION пуснаха едно видео. То буквално взриви турската метъл сцена. Защото никой преди това не беше правил подобно нещо с такава продукция и добър микс, и мастъринг. Това беше първата бомба. След което групата продължи да подобрява нещата стъпка по стъпка.

Bahadır Uludağlar – Започнахме да работим като бандите по света.

От другата страна - Днес успехът по-лесно ли се постига?

Boz Mustafa – Всеки вече притежава домашно студио. Би трябвало да е по-лесно. Но винаги, за да предложиш добър краен резултат, ти трябва хубава техника.

Bahadır Uludağlar – Добрата продукция не е достатъчна. За разлика от миналото, днес е по-лесно да публикуваш музиката си, по-лесно се издават албуми, също така възможностите за работа с лейбъли са по-големи. И по-лесно можеш да достигнеш до феновете по света.

Boz Mustafa – Всяка група може да има свои музикални канали в платформите и може много лесно да качва песни. Става много бързо. Понякога това е добре, друг път не, но всеки може да намери златната среда за себе си. Феновете бързо могат да достигнат до групите от любимите си стилове. Както и за да открият нещо ново. Проблемът е, обаче, че пада качеството на музиката. Но аз съм маниак на тема качество.

От другата страна - Bahadır работи като графичен дизайнер, нали?

Bahadır Uludağlar – Всъщност съм рекламодател в Истанбул. Аз съм артистичен директор на „Pfizer” и големи турски корпорации. Навремето работех за Adidas, Турция. Също така правя концертни плакати, както и други художествени произведения.

От другата страна - Какво мислят колегите ти за това, че свириш в екстремна банда и имаш музикална кариера?

Bahadır Uludağlar – Винаги ме подкрепят. Когато си музикант винаги изпадаш в по-различни ситуации от нормалните. Всеки път колегите ми отбелязват, че съм много талантлив и уважават музикалната ми кариера. Благодаря им, разбира се. Тяхната подкрепа е много важна за мен, което ме кара да се чувствам много добре. В живота ми двете работи винаги вървят ръка за ръка и заедно.

От другата страна - А какво мислят близките Ви за това, че свирите в екстремна група?

Bahadır Uludağlar – Подкрепят ни. Постоянно. Родителите ни ни вярват безрезервно. И уважават избора ни.

Boz Mustafa – Аз съм историк. И археолог по същото време. В началото музиката ми беше хоби. Сега обаче имам собствено студио в Измир. Интересно е, че всички мои колеги-археолози, са музиканти. Баща ми винаги ми е казвал – „Не викай толкова силно, защото никой не те разбира. Изговаряй думите спокойно, за да могат хората да чуят какво казваш.”

От другата страна - Бихте ли споделили детайли за турската метъл сцена?

Bahadır Uludağlar – Преди две години, както навсякъде, сцената за тежка музика беше много голяма. Имаше много рок и метъл фестивали. За две години, обаче, всички си останахме вкъщи. Работихме от вкъщи. Музиката беше изтикана в ъгъла, нямаше събития. Тази година нещата започнаха да се отпушват. Организираха се много концерти. По-специално в Истанбул. Продължаваме в нормално темпо.

От другата страна - Каква е причината според Вас Балканите да не излъчат наистина голямо име в рок музиката?

Bahadır Uludağlar – Труден въпрос. Не бих могъл да посоча основателна причина. Не знам. По принцип метъл духът е еднакъв навсякъде. Металните глави са еднакви навсякъде. Не знам защо обаче Германия, Франция, Италия, Испания са много големи, както в Европа, така и в света. Може би възможностите там са по-големи. В Турция и на Балканите технически музикантите са на много високо ниво. Няма съществени разлики с европейските метъл банди.

Boz Mustafa – Балканите и източноевропейските страни не са икономически силни. Не са богати държави, както страните на Запад. Мисля, че можем да сведем първоизточника до съветските времена, когато имаше оформени два блока, които се разграничаваха един от друг. Не искам да намесвам политиката, но една от причините може да се крие точно тук.

BahadırUludağlar – Това е самата истина.

Boz Mustafa – Вземи Сърбия и преди това Югославия. Не толкова отдавна там имаше страшно много войни. Те също оказват своето влияние от дистанцията на времето. Не познаваме и толкова много украински групи. На Балканите е така. Може би единствено поляците успяха да скъсат тези вериги. Но това е моята идея за нещата.

От другата страна - Връщаме се на MORIBUND OBLIVION. Защо всъщност събрахте групата? И кои бяха основните Ви вдъхновения тогава?

BahadırUludağlar – Блек метълът е много специална музика за мен. Блек метълът винаги предизвиква специални емоции у мен. Винаги съм разделял музиката на блек метъл и всичко останало. Избрах този стил, защото с него по най-добрия начин мога да изразя душата си. Той е много добро решение.

Boz Mustafa – Блек метълът е може би най-добрият начин Bahadır да изрази себе си – с крясъци и бласт бийтове. MORIBUND OBLIVION не е първата му банда. Той винаги е бил в блек метъла. 1999 година не е началото за него.

Bahadır Uludağlar – IMMORTAL е групата, която ме запали по стила. Също така DARKTHRONE, SATYRICON – класически блек метъл банди от Норвегия.

От другата страна - А какво е мнението Ви за блек метъла днес?

Bahadır Uludağlar – В миналото блек метъл музикантите бяха много популярни, но причините бяха извън музиката. Вземи изгарянето на църкви. Днес техниката на изпълнение е на много високо ниво. Музикантите са много по-добри в това отношение в сравнение с миналото. За хората днес са по-важни текстовете от настоящето, истинските истории, както и добрата музика, и качествата на музикантите. Фантастичните истории не привличат вече.

Boz Mustafa – Днес феновете предпочитат реалистичния звук. Не се интересуват от фантазии. Те предпочитат по-качественото изпълнение и по-способните музиканти. Горенето на църквите и убийствата в началото изглеждат като тийнейджърски бунт. Днес нещата с блек метъла са много по-сериозни. Способностите на музикантите, качеството на звука и продукцията са на много по-високо и сериозно ниво. Темите, които се разглеждат в текстовете, са също по-сериозни. В началото те са били антирелигиозни, против църквата. А днес са свързани с космологията, космоса, с духа и духовните параметри. Днес блек метълът експлоатира много повече теми. Имаме и фолк блек метъл, в който се използват традиционни инструменти. Което много ми харесва. Те обогатяват стила.

От другата страна - Кой е Вашият най-рокендрол момент?

BahadırUludağlar – Имам много специални спомени от първия ми концерт в Европа. Той беше в Германия. Бяхме само MORIBUND OBLIVION.

Boz Mustafa – Историята, която ще разкажа, може би звучи тъжно. Преди години свирех в друга банда. Имахме концерт в един местен клуб. Феновете обаче бяха много брутални. В някакъв момент започнаха пого. Един индивид от публиката скочи на сцената, удари микрофона ми, който ми разби зъбите. Кръвта беше навсякъде. Всичко това стана през 90-те.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15