В разгара на ученическата ваканция – жега в Министерството на образованието, която ражда нови идеи.
Мария Гайдарова: Не, не сме притеснени. Защото от една страна тази по-голяма свобода означава повече възможност за гъвкавост спрямо спецификата на всяко учебно заведение. От друга страна - повече отговорности. Ще се радваме, ако те бъдат споделени и имаме подкрепа от родители и колеги, за да тръгнат процесите така както трябва. Но не сме притеснени, защото Закона за предучилищно и училищно образование е много години чакан от нашата общност, а и от обществото като цяло. Време е да тръгне.
Р. П.: Имате ли готовност във вашето училище да го приложите от 1 август?
Мария Гайдарова: Да, ние сме подготвени. Аз мисля, че всички колеги работят. Последните месеци четем какви ще бъдат промените, имаше много дискусии в публичното пространство, има и чуваемост на нашите мнения, има публичност. Медиите също отразяват динамиката на тези процеси. Ние знаем какво ще се случва и сме подготвени да го направим. Специално в основно училище „Райна Княгиня” имахме една стъпка към изграждане на обществения съвет, в готовност сме към промените за учебния план в първи и в пети клас. Август месец сме готови да реагираме бързо и своевременно за избора на учебници.
Р. П.: Как приемате идеята да се съкратят междучасията от 10 на 5 минути, а някои часове да се сливат до 90 минути? Целесъобразно ли е?
Мария Гайдарова: Правото на избор, което ще бъде дадено на директорите, съответно на учителите и на педагогическия съвет е точно този нюанс, който всъщност ще отрази необходимостта това да може да се случи или да бъде добро за децата. Ако има някъде практически часове по професии или друга специфика и тя налага това - би било чудесно, ако това стане. Но то няма да бъде за всички ученици от 1 до 12 клас. Ще бъде съобразено вероятно и с възрастовите особености, с нуждите на децата. Водещ момент ще бъде това – на децата да им бъде добре и всяко нещо ще се прави публично и прозрачно. Мисля, че то също ще бъде обект на дискусии, няма директорът да се събуди сутринта с тази идея и да каже "от днес започваме да учим 90 минути, всички деца ще са така". Това е една възможност, която ще бъде предоставена, ще бъде обмислена. И аз съм убедена - само там, където е необходима, в полза и в интерес на децата да бъде направена, може да бъде направена.
Р. П.: Как приемате идеята да се изтеглят датите за външното оценяване след четвърти и след седми клас?
Мария Гайдарова: Така е, да. В новия Закон за предучилищно и училищно образование има такова изискване - външното оценяване в четвърти и в седми клас да бъде до две седмици преди приключване на учебната година. И с оглед на това, че ще се променят тези дати постепенно в четвърти клас и в седми клас с новите учебни планове, не от тази учебна година, но се предвижда и това. Тоест ние трябва да се синхронизираме с новия закон. От друга страна то не е случайно записано, вие сте права, и много от учителите бяха обезпокоени, и родителите също, а факт е, че месец май в по-голямата си част беше неучебен за децата поради много почивни дни, празнични дни, неучебни заради външното оценяване. Също така е истина, че не можеше да се вземе адекватно учебният материал. Децата бяха притиснати и притеснени, мисля, че няма нищо страшно в това да се разделят тези дати и на външното оценяване да се гледа не като оценяване на учениците, а като оценяване на учебното заведение.
Р. П.: Сега научаваме и за нова идея, която ще бъде приложена от новата учебна година. Идея, която предвижда външното оценяване да се определя по брой точки, а не с оценки. Доколко обаче това е удачно и наистина ли точковата система на оценяване е по-обективен критерий за знанията на децата?
Мария Гайдарова: Да, по-обективен критерий е. Аз съм наблюдавала такива практики в европейски страни. Може би още преди 15 – 16 г. Франция беше първата страна, където видях това и ако има 100 точки за оценяване това дава една по-голяма палитра на прецизна оценка. И тези нюанси, които ние даваме в текущото оценяване с единици, не могат да отразят тази специфика и тази разлика и често детето се чувства ощетено - нещо малко не му е достигнало, но вместо примерно шестица, получава петица. А ако има точково оценяване - тези точки биха могли дори да ни насочат в коя област детето трябва да подобри постигнатото.
Р. П.: Тази точкова система обаче не смятате ли, че трябва да бъде въведена и при останалите оценки, не само за външното оценяване, за да има смисъл тази промяна2
Мария Гайдарова: Вероятно - да, но нищо не може да стане изведнъж и на 100 %. Трябва постепенно да вървят процесите на промяна. Защото виждате, че всяка промяна среща съпротива. Това е естествено. Трябва време да бъде обмислена, да не е на всяка цена и да не е бърза, защото образователната система е твърде консервативна и там всяко едно действие води в дългосрочен аспект до много влияния, които не се виждат веднага. Така че - нека да бързаме бавно.
Р. П.: Лично за вас кое е най-голямото ви притеснение за новия закон? Притеснение, което е свързано с началото на учебната година?
Мария Гайдарова: Аз лично притеснения нямам, защото ние сме свикнали да работим и при бързи промени, на бързи обороти и да преодоляваме проблемите ежедневно.
Р. П.: Има ли напрежение във връзка със съкращаването на ваканцията за учителите, тъй като е ясно, че те ще трябва да бъдат в училище малко по-рано от обикновено?
Мария Гайдарова: Напрежение не точно, но има някои неудобства, които възникнаха. Защото те са планирали своите семейни почивки, но въпреки това има разбиране за важността на момента и затова на децата ни да бъде създаден максимален комфорт, да не бавим процесите. Учителите ще изпълнят своите ангажименти.
Р. П.: Благодаря ви затова участие. Чухте Мария Гайдарова – директор на основно училище „Райна Княгиня” с коментар за новите моменти, които влизат в сила от 1 август, респективно и от началото на новата учебна година.
В епизод 9 от третия сезон на подкаста продължаваме разговора с Весислав Илиев, ментор от образователната програма за деца “Предприемачът като откривател”. Образованието в училище поставя фокус върху конретиката, точността и предвидимостта. Но в реалния живот имаме повече от един отговор. Училището иска децата за запаметят факти и техники за..
„ В радиото ти не можеш да остарееш, не можеш да бъдеш възрастен. Ти не можеш да изведеш на показ годините си. Никога не съм била суетна за възрастта си. Имам пълното съзнание какво означават за мен годините – те са моето богатство. Благословена съм с тази работа, с тази професия, която съм имала, и с тези възможности, които ми е давала тя. Но..
На 20 декември за шеста поредна година компанията отличи със специални грамоти работниците, изпълнили през 2024 година благотворителни инициативи по програмата КЦМ Благодетел, в направления "Социална интеграция и приобщаване на деца и възрастни хора в тежко социално положение/настанени в институции", "Подкрепа на обществено значими каузи в..
Агенция "Алфа рисърч" публикува последното си за годината проучване, о заглавено "2024 и 2025 – равносметка и очаквания". То е проведено от 1 до 10 декември и предсатвително за страната, финансирано е със собствени средства на агенцията. Анкетирани по домовете им с пряко стандартизирано интервю с таблети са 1000 пълнолетни българи...
В това е убеден юристът и журналист Мишо Гръблев, който в програма "Точно днес" коментира темата за споделеното родителство и желаните промени в българското законодателство, чиято цел е децата да растат с двамата си родители. В Деня на бащата той припомни, че бащите в днешно време имат все по-голяма роля в отглеждането и възпитанието на децата в..