Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трябва да бъде създадена нова и модерна железница

БДЖ от две години е в будна кома, твърди доц. Симеон Ананиев – председател на Асоциацията на ж.п.  превозвачите.

По начина, по който съществуват железниците, за тях няма спасение, защото имат задължения, кредитори, запори. В същото време те имат бъдеще, нужна е нова железница. Не може тя да остане извън общото развитие на обществото.


В 19 и част от 20 век ж.п.транспортът е бил основен двигател за развитие на обществата и бизнеса, но през последните десетилетия ситуацията, и с движението на хората, и с доставките, е коренно различна. 

Появиха се нови видове транспорт, които изтласкаха железниците. Все по- популярни стават споделените пътувания и споделените икономики и това ще бъде определящо, коментира Ананиев и посочи, че 30 хиляди са членовете на сайт за споделени пътувания само между София и Пловдив. Всички студенти  пътуват така. Според прогнозите на ЕК това ще се развива.  

Във всички европейски страни железопътния транспорт го има, но той трябва да е ориентиран към действително пътуващите хора. За тях трябва да бъде осигурен модерен влак, с интернет. Според него новата железница, дори самите вагони, трябва да се строят в България. Заводите в  Септември и в Русе имат този капацитет. 

Навсякъде се говори за мобилност, трябва да има алтернативност, а не да се разбива един транспорт, за сметка на друг. Необходима е национална транспортна схема, която трябва да направи държавата, е тезата на доц. Ананиев. 

Той обясни, че новата железница може да бъде създадена, както беше направено с България еър - учредява се нова компания. Гърция продаде железопътната си компания на Италия и си учреди нова. Трябва да бъде създаден хоризонтален холдинг, както е в  Германия, Австрия, Чехия, каза още председателят на браншовата организация. 

По думите му, в холдинга трябва да участват БДЖ "Пътнически превози", "Товарни превози", НКЖИ, частни превозвачи, фирмите , които осигуряват превози. Всички трябва да са в една обща система, а ние преди време разделихме БДЖ и НКЖИ, коментира той. 

Доц. Ананиев смята, че държавната собственост не е само лоша, но трябва мениджърът да се назначава с конкурс и да не бъде сменян от всяко правителство. Мениджърът трябва да дойде с екипа си и да му бъде дадена възможност да реализира програмата си.

В транспорта ще победи споделеното лоби и новите технологии, убеден е той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

От "Добро сърце" - Пазарджик раздават над 2000 хляба

В събота и неделя в Пазарджик предстоят 2 големи кампании на сдружението "Добро сърце". В центъра на града, на „Тортата“, ще бъдат раздадени над 2000 хляба, разказа  Георги Янакиев от сдружение „Добро сърце“. "Кампанията "Никой не е по-голям от хляба" цели да покажем на хората, че не е лошо да се дарява. Кампания от хората за хората – да..

публикувано на 18.12.24 в 16:53

Иновациите са рискови, а бизнесът у нас не обича риска

Какво губи националната икономика, пренебрегвайки постиженията на българските учени? Защо бизнесът у нас не е иновативен и купува нови технологии от Запад, вместо български разработки?  Според проф. Калоян Петров, директор на Института по инженерна химия към БАН, това  невинаги е така, но в общия случай предприемачите предпочитат да купуват..

публикувано на 18.12.24 в 16:30

Зърнарите готови на масови протести още преди Нова година

Средства за инвитро процедури са насочени към земеделците – това е манипулация, която измества фокуса от важни теми в държавата, категорични са от Национална асоциация на зърнопроизводителите. Те са и в стачна готовност, заради липсващи средства в проектобюджета за догодина, които са ключови за стабилността на сектора. Става дума за два..

обновено на 18.12.24 в 15:54

С 2/3 ще е по-малък бюджетът на "Грижа в дома" през 2025 г.

С близо две трети се очаква да е по-малък бюджетът на програмата „Грижа в дома“ за следващата година, съобщи Веселина Ботева, която ръководи дирекция „Социална политика“ в община Пловдив.  Тя припомни, че по проекта вече 5 години се осигурява патронажна грижа на самотно живеещи възрастни хора. Проектът, който е финансиран по Оперативна програма..

обновено на 18.12.24 в 11:36

МК бави необосновано 200 000 лв. за Кукления театър в Пловдив

Има опасност Кукленият театър в Пловдив да влезе в следващата година с 200 000 лева неразплатени средства към доставчици на услуги, каза в предаването „Точно днес“ директорът му Петър Влайков.  Причината е, че те не се отпускат от министерството на културата, въпреки че са част от тазгодишния бюджет.  Проблемът се повтаря от миналата..

публикувано на 18.12.24 в 11:34