Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Б. Вивие: България нарушава европейските закони, докато хора с увреден слух нямат достъп до телефон 112

| обновено на 14.10.17 в 13:08
Беноа Вивие от европейската неправителствена асоциация на спешния телефон
Снимка: Ангелина Пискова

България сериозно нарушава европейското законодателство в частта му за достъп на хора с увреден слух до телефон 112. Това каза в интервю за "Хоризонт" Беноа Вивие от европейската неправителствена асоциация на спешния телефон. Асоциацията обхваща работещите в сферата на спешната помощ от всички европейски страни - тези, които получават повикванията и трябва да реагират. В същото тя представлява и гражданите, тъй като, хората имат право на спешна помощ с високо качество, обясни той.
Ние не представляваме спешните служби, а гражданите. Ако има взаимно противопоставящи се ситуации, ние защитаваме гражданите
По повод спирането за кратко на телефон 112 спря у нас през поради недостиг на средства за  поддържане на неговия софтуер, който в момента работи частично и не може да реагира своевременно на всички сигнали, той заяви:
От това, което видях, явно става дума за сериозен проблем. И щом работата на телефон 112 може да спре от днес за утре, то това е много опасно за българските граждани. За първи път виждам подобно нещо да се случва в една държава.
На въпрос за мерките, които биха могли да се предприемат на европейско равнище в такива случаи, както и при спиране работата на телефона, Вивие отговори:
Има законодателство на европейско ниво, в което се казва, че всеки европейски гражданин трябва да може да се свърже с телефон 112. Ако системата спре, както се случи в България, това означава, че страната ви не спазва европейското законодателство в този момент. Тогава трябва да се намеси ЕК, за да накара България да зачита европейските закони, и ако няма резултат може да започне процедура срещу България в съда на ЕС. 
Тази процедура е по-дълга. По принцип се започва с предупреждение към страната, а ако нищо не се случи след това, се стига до съда. 
ЕК  не е отправяла предупреждение към България по този повод, изтъкна Вивие
За съжаление никога не е правила това във връзка с телефон 112. А в случая България не спазва изцяло европейското законодателство и то конкретна европейска директива, според която хора с увреден слух също трябва да могат да се свържат със спешните служби. И по принцип трябваше да започне процедура, но не е направено. 
Опитахме се няколко пъти да предупредим Европейската комисия, че европейското законодателство не се спазва, особено по отношение на хората с увреден слух. За съжаление, нищо не бе направено. От официалните процедури, до които прибегнахме, нямаше резултат. Ако ЕК забележи, че европейското законодателство не се спазва,  може да реагира и сама. 
Вивие описа и самите официални процедури:
Има сайт на Европейската комисия, на който тя винаги може да бъде алармирана, ако не се зачитат европейските права в дадена страна. Ние го направихме. По принцип Комисията има срок от една година да отговори на жалбата. За съжаление, нямаме отговор след изтичането на две години. На ниво Европейски парламент имаме силна подкрепа, но той няма власт да прилага европейското законодателство. Сега с новия комисар, който отговаря за спешния телефон -  Мария Габриел, която дълго време подкрепяше тази линия в Европарламента, се надяваме нещата да се променят към по-добро. 
Не, не съм обсъждал с евродепутати случая с България, тъй като се съсредоточих върху развитието на европейското законодателство, но някои български евродепутати като Ева Майдел ни подкрепиха много по отношение подобряване на европейското законодателство. 
Българи, работещи в системата на спешната помощ, ще пристигнат в Брюксел следващата седмица. Заедно с колегите им от други европейски страни те ще обсъдят професионални проблеми, след което ще направят същото и на среща с евродепутати в Европейския парламент




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!