Приликите и разликите с вече наличната – тази на "Pfizer" и "Biontech" поясни в ефира на предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив професор Мариана Мурджева, член на Националния ваксинационен щаб .
„Технически, а не стратегически са разликите между двете ваксини“, заяви проф. Мурджева. "Става въпрос само за различно количество PHK, което те съдържат. 30 микрограма са налични в тази на „Pfizer и Biontech“ и 100 микрограма на тази на „Moderna“."
Първата се съхранява при минус 70 градуса, а втората при минус 20, но това не определя тяхната ефикасност за защита от корона вируса, поясни тя. Друга разлика е, че при първата ваксина от един флакон могат да се поставят дози на 6 човека, а при тази на „Moderna“ – на десет. Професор Мурджева определи това като „улеснение“, за хората, които ще я разтварят и инжектират.
И двете ваксини ще се поставят двукратно. Вече употребяваната до сега ще изисква ремунизация след 3 седмици от първото инжектиране, а за да е ефективна доставената днес ваксина - ще е необходимо повторно поставяне след 4 седмици.
За да бъде поставена която и да е от двете се изисква желаещия да е абсолютно здрав, и в момента на ваксинирането да не страда от никаква обща инфекция- категорична е проф. Мурджева.
Възможни нежелани реакции се наблюдават до три дни след „убождането“ и то предимно при хора на възраст между 18 и 65 години.Най- често срещани са болка на мястото на инжектирането при 80 % от хората, умора, главоболие, вдигане на температура.
„Важно е да се отбележи, че те се проявяват по- често, след повторното поставяне на ваксината“ – поясни проф. Мурджева. И допълни, че най- тежките възможни усложнения, отчетени в практиката на здравните експерти и епидемиолози по света са публикувани в сайта на Здравното министерство . Сред тях са „ тежка алергична реакция“ на организма към някоя от допълнителните съставки на ваксината, например към„полиетиленгликол“.
"Желаещите да се имунизират ще бъдат поканени по ред, изготвен от Регионалните здравни инспекции. Но на база на информираността си за двата вида ваксини,всеки ще има право и да избира с коя иска да бъде защитен от "COVID -19". Стига тя да е налична към момента. Ако не – да има търпение да изчака следващата доставка."- допълни проф. Мурджева.
На 18 януари 2021 година се очаква да пристигне втората пратка флакони , произведеи от "Pfizer" и "Biontech" .
На 25 януари 2021 година в България ще е налична втората пратка , произведена от „Moderna“.
А на 28 февруари 2021 година очакваме третата доставка тази на „Pfizer" и "Biontech“.
Цялото интервю с проф. Мурджева можете да чуете в прикачения файл.
В преполовената предизборна кампания говорим за нейния интензитет или по-скоро за липсата му, за купуването на гласове и тяхната цена и за шансовете след седмите поред избори да има правителство. Анализът в програма "Ден след ден" е на политическия психолог Антоанета Христова . Проф. Христова каза по повод купувачите на вот : "Усещането у хората..
В събота и неделя на протест излизат пловдивските села Трилистник, Труд и Войводиново. За пореден път те ще напомнят, че имат транспортни проблеми и неспазени обещания към тях от страна на местните власти. В Трилистник от миналата година настояват да се изгради жп надлеза, за да не изминават десетки километри по заобиколни лоши пътища или да се..
Все още не е ясно кога ще започне движението на първия частен пътнически влак у нас. Васил Лясков, изпълнителен директор на ПИМК Рейл Експрес-компанията, която има лиценз за пътнически превозвач, каза пред Радио Пловдив, че все още тече подготовка за това. "Надяваме се скоро. Все още не можем да дадем конкретна дата за това. Все още сме в процес на..
Ще се стигне ли до увeличение на броя на децата, които се приемат в математическите гимназии, за което настояват водещи математици у нас? Веселина Карапеева, директор на пловдивската Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ заяви, че подкрепя идеята да се дава шанс на децата да изучават профилирано и засилено предметите, към които имат..
От 3 ноември по Радио Пловдив стартира трети сезон на ЕХ АНТЕ с икономиста Георги Стоев. „Отново на фокус ще е икономическото и критичното мислене. Този път малко повече акцентирам върху това как родителите и учителите могат да помагат на децата да прилагат икономическо мислене в училище, а и в живота. Това е важно, тъй като живеем в..