Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Цените на горивата у нас са монополно завишени

Светозар Гледачев
Снимка: https://arhiv.marica.bg

Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.

Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.

Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.

Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията -  идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.

Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.

" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат  дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем  реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално  решава цените", обясни Гледачев.

Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и  ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.

По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери. 

" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев. 

Той даде пример с  Италия, където  временно влезнаха  в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.

Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.

"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете  и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев

Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Желязко Гагов е новият кмет на Панагюрище

Новият кмет на Панагюрище е Желязко Гагов, издигнат от Инициативен комитет, обяви Общинската изирателна комисия в Панагюрище. Гагов  води пред опонента си Никола Белишки от ГЕРБ-СДС с над 2 хиляди гласа.  За Желязко Гагов са гласували 5762 души или 28,62% от избирателите.  Така той  повтори победата си от местните избори през есента.  В първия..

обновено на 24.06.24 в 10:47
Татяна Буруджиева

Преговорите между партиите няма да са лесни

„Няма да са лесни преговорите между партиите, които ще вървят успоредно с консултациите при президента Румен Радев. Добре, че президентът свиква консултации. Можме да го приемем, че има още какво да се доизяснява с партиите по вариантите за правителство. Защото въпреки, че само две политически сили се отзоваха на поканата за разговори при ГЕРБ,..

публикувано на 24.06.24 в 10:33

86 зрелостници получават сертификати за работа в ТИЗ

159 ученици от Пловдив преминаха обучение по проект "Включване на индустрията в учебния процес на професионалните гимназии в Тракия икономическа зона". Днес 86 ученика от 10-ти, 11-ти и 12-ти клас ще получат и своите сертификати за успешно завършен курс по „Архитектура на автоматични асемблиращи машини и линии“ в Професионалната гимназия по..

публикувано на 24.06.24 в 10:22

54 басейна работят в Пловдивска област това лято

Лятото е време за море. За тези, които не могат да отидат, има друг вариант, а именно – басейните. „Общо 69 са басейните, регистрираните в цялата Пловдивска област. Тази година обаче от тях работят 54“, това заяви в интервю за Радио Пловдив Милена Шикова, началник на отдел „Държавен здравен контрол“ към РЗИ-Пловдив. Най-много..

публикувано на 21.06.24 в 16:28

Почти всички междуселищни линии са губещи

"Дори когато се налага определянето на превозвач чрез пряко възлагане при кризисна ситуация, това не освобождава общините от задължението да обявят обществена поръчка за избор на титулярен изпълнител на услугата". Това каза за Радио Пловдив областният управител Илия Зюмбилев, след като тази седмица след оттеглянето на „Хеброс бус“ други превозвачи..

публикувано на 21.06.24 в 16:09