Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Цените на горивата у нас са монополно завишени

Светозар Гледачев
Снимка: https://arhiv.marica.bg

Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.

Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.

Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.

Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията -  идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.

Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.

" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат  дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем  реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално  решава цените", обясни Гледачев.

Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и  ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.

По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери. 

" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев. 

Той даде пример с  Италия, където  временно влезнаха  в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.

Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.

"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете  и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев

Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Община Пазарджик се сдоби с още дългове

Община Пазарджик е получила иск за 5 млн. 780 хил. лева от Арбитражен съд заради неплатени фактури към оператора за депониране на отпадъци за времето от юли до ноември 2023 година. Това съобщи на извънредна пресконференция кметът на Пазаржик Петър Куленски.  Той обясни, че претендираната неустойка за просрочие е по анекс към договор от декември..

публикувано на 12.07.24 в 15:10

Код "жега". Как да се предпазим?

За първи път за  тази година обявиха оранжев код за опасни  горещини. Предупреждението е от Националния институт по  метеорология и хидрология  и е в сила за цялата страна. В Пловдив температурата ще е 38 градуса.  Прогнозата на синоптиците е, че температурите у нас ще продължават да се повишават и през следващата седмица. Очкванията..

публикувано на 12.07.24 в 12:57

Делян Пеевски и Ахмед Доган са от едно и също котило

"Йордан Цонев, който се вижда като най-близкия човек на Делян Пеевски в момента, каза по една от националните медии голяма лъжа - че е бил 25 години в ДПС с Доган. Въпреки че е финансист, той явно може да смята само пари, защото, ако върнем назад времето с 25 години, ще се видим в 1999 г. Тогава той заедно с мен беше в парламентарната група на СДС в..

публикувано на 12.07.24 в 11:51

"Флирт" идва, потърсете лекар при неразположение

В България няма данни  за регистрирани случаи на новия щам „Флирт“. Подвариантът FLIRT на коронавируса обаче все по-активно настъпва в Гърция и е въпрос на време да стигне и до нас. За превенцията, симптомите и мерките свързани със заболяването, коментар на  д-р Христиана Бацелова – епидемиолог и преподавател в Медицински университет Пловдив:..

публикувано на 12.07.24 в 10:12

В планинския туризъм трябва да има етика

"Професията планински водач във вида си в момента у нас при новите условия е умираща. Той не може да бъде едно лице, което  води хората от една до друга точка, без никаква друга услуга и без да е полезен на хората. Те просто си пускат телефоните, за да стигнат. И това поставя въпроса за какво изобщо ни е необходим планинският водач". Това попита Момчил..

публикувано на 12.07.24 в 09:35