Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Бонус - малус"? Става, но трябва още много да се доработи

Едно от дълго обсъжданите, но все още не влизащи в действие предложения е цените на задължителните застраховки „Гражданска отговорност“ да зависят от поведението на шофьорите на пътя. 

Дали имат санкции, дали са предизвикали по тяхна вина ПТП или пък са примерни водачи.

Смята се, че мярката, известна като „Бонус – малус“ би могла да окаже положително влияние върху подобряване безопасността на пътя. Във своята същност тя е подходяща със замисъла си да опита да регулира „качеството“ на шофьорите у нас. Но, има едно голямо „Но!“ в проектната част на наредбата – смята Кирил Драганов от Европейския център за транспортни политики. (Това е организация, ангажирана с идеята за подобряване на пътната обстановка.)

В този си вид в момента проектонаредбата е доста еднопосочна – само към лошите водачи. Спрямо примерните шофьори обаче тя  никак не е  организирана и дори неразбираема за експертите. Затова трябва да се доработи.

Обсъждано е и да има единна, централизирана  методика.  В момента отделните компании, определящи методологията, не дава право на клиентите си да я обжалват или да искат да се преразгледа. Позволява се само шофьорът да се обърне към Гаранционния фонд, което е доста неправилно.

Може клиентът да не е доволен от цената, или, от недобросъвестен водач постепенно да е станал примерен.

Много по-добре е да се ползва база данни на МВР.

Част от мерките обаче отлежават дълго време.  Главно поради това, че много трудно се синхронизират системите у нас, различните регистри на институциите.  Също така има компании, които забавят умишлено информацията заради търговски интереси.

В крайна сметка, „Бонус – малус“ може ли да е панацея? 

В някои развити  държави тази мярка вече се счита за отживяла времето си. Също така тя вече има и различни разработки в отделните страни, според спецификата на обстановката по пътищата им.

Като цяло, прилагането на тази мярка изисква подробно обсъждане и доработване - убеден е експертът по транспортни политики Кирил Драганов.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54