Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изложба на Ангел Ангелов в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ - Варна

Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, която традиционно отбелязва с изложба годишнините на артисти от морския град, представя със съдействието на Община Варна от 10 юли до 2 август избрани моменти от творчески път на Ангел Ангелов.

Един от художниците, които работят в областта на експерименталните художествени практики още от 80-те години на миналия век, той осмисля творческата си и гражданска позиция като член на клуб „Вар(т)на“ през 90-те.

В компанията на водещите лица на българския авангард Веселин Димов, Владимир Иванов, Цветан Кръстев, Ангел Ангелов развива своята посока на търсене, която често го отвежда в областта на инсталацията. Знаковост, откривана в предметите от всекидневието, символика и една недоизказаност, която ангажира зрителя с възможните досътворявания на видяното – това е почеркът на Ангел Ангелов, който откриваме и в експозицията в Градската галерия на Варна. За него винаги е било важно и как стои отделното произведение в целостта на изложбата и галерията: „Мен ме интересува как промяната в представянето на произведенията и тяхното аранжиране променя пространството, и как средата дава всеки път различно значение” – споделя художникът.


Изложбата представя уредникът Доротея Павлова:

„През 1980-те години, когато художникът Ангел Ангелов участва активно в художествения живот на Варна, в Европа и Америка  вече е поставен въпросът за „смъртта на изкуството”. Автори като Артър Данто и Ханс Белтинг поддържат този разговор в интелектуалния дискурс в последните десетилетия на XX в. Изхождайки от Хегеловата идея за абсолютизация на изкуството, свързана с абсолютната свобода на твореца, освободен от материята, защото разполага с всички техники за нейната обработка, изкуството стига до своя край. Оказва се, че „смъртта” не е край на практиките на изкуството, а е край на една художествена традиция, която по времето на модернизма има статута на канон. Когато културният модел, свързан с епохата на Модернизма, отмира, се установява постмодерното изкуство. Тогава изкуството от нещо установено и стабилно се превръща в обект на постоянно предефиниране - нехудожествени реалии се конституират като художествени произведения. Най-общо такива инвенции могат да се открият и в творчеството на художника Ангел Ангелов.

В края на 1980-те и началото на 1990-те години Ангелов създава серии рисунки и живописни произведения в традициите на кавалетното изкуството и картинната организация. Човешкото  присъствие е предадено посредством образна фигуративност в съчетание с повишена условност на средата и задните планове. Силуетите са конструирани чрез изобразителните средства контур, линия, щрих, петно и следа.  Цветът е семантично натоварен. На моменти използва иконната обратна перспектива и обърнати пропорции, за да внуши сакралност и интимност. В този ранен творчески период създава и живописни произведения, които кореспондират със стилистиката на  Хуан Миро. Картинното поле е изпълнено с иконографски елементи в чисти жълти, сини и червени цветове. Колоритът е светъл с моменти на дисциплинирани преходи, подчертаващи абстрактната констелация на творбата. Прави и цикъл графични рисунки на женски фигури, при които линията образува кръгли обеми и образите са абстрахирани от натурата. Постепенно изказността минава в полето на абстрактния експресионизъм. В тъмна кафяво-черна гама художникът изобразява структури, подобни на скали, камъни и твърд. Композициите носят следи от динамичните физически жестове, чрез които са създадени, като накапване, напръскване, уплътняване. Те са мозаечно фрагментирани и успяват да предадат качествата на репрезентирания обект посредством класическите картинни прийоми.


През 1990 г. Ангел Ангелов създава живописната композиция „Жълто куче в червена клетка”. Тя е реплика към стенописа „Кучето” на Франсиско Гоя, част от цикъла „Черни картини” в Quinta del Sordo (Вилата на глухия), датирани 1819-1923 г. От историята е известно, че през 1983 г. при последното си посещение в музея „Прадо” 90-годишният Хуан Миро иска да види точно тази картина, съзерцавайки я половин час. На нея Гоя е изобразил главата на черно куче на ръба между земята и небето в празно пространство. Само и безпомощно, вероятно то се опитва да изкачи скрит от погледа на зрителя хълм. Като визуален разговор с тази творба Ангел Ангелов създава в по-концептуални кодове своето произведение. Фигурата на животното е изобразена експресивно в хоризонтално черно поле, рамкирано с червен контур. Кучето е затичано с вдигната глава по посока на вертикално пространство в черно, внушаващо препятствие, може би стена, която трябва да преодолее. По повод тази своя творба художникът казва: „Аз винаги съм мислил как се чувстват Самотните, Изоставените, Изгонените, Изританите в периферията на обществото, Изгнанниците, Мигрантите, търсещи топлина, спокойствие, равноправие и справедливост... Интересуват ме съдбите на Бездомните, на Децата без родител, на Просещите, Клошарите и Гладуващите, на хилядите Болни, Страдащите и най-вече Недохранените и лишените от ласка деца”. Така разбираме, че творбата обговаря гранична екзитенциална ситуация, в която кризисът и отчуждаващата перспектива са характеристики на социалните отношения и човешкото битие. Относно пластичните свойства на произведението е важно да се отбележи, че фактурата на живописния слой е усложнена и огрубена посредством напластяване, което подчертава структурния потенциал на материята.


Използването на визуални цитати е характерна художествена стратегия за постмодерното изкуство. Фрагмент от картината на фламандския художник Ян ван Ейк „Семейство Арнолфини” е транспониран в диптиха “Спомен за една чаша” на Ангел Ангелов. Художникът присъединява към композицията изображение на кристална чаша. Така един класически ренесансов образ се поставя в нов контекст от съвременния образ, предадени с еднаква изящна линеарност.


В началото на 1990-те години художникът започва да прави и картини колажи, създадени от хартиени късове. Фасетните им плоскости създават усещане за  динамика във формата; за редуване на плоскост и дълбочина в картинната равнина. Абстрактостта тук е зададена от образа, но също така и от избора на материал и художествена техника. Това посочва тенденция към промяна на най-изначалните елементи на художествения език, а именно материала, неговите изразни възможности и жанровата определеност. И така колажите в изкуството на Ангел Ангелов естествено преминават към опитите му в информалната естетика, които са монохромни, с минимализирана образност, редуцирани форми и акцент върху значението на материалната повърхност. Художникът използва различни материали като лепила и текстил. Тази засилена материалност създава концептуалната парадигма, характерна и за ситуацията на съвременното българско изкуство от това време. В контекста на това художествените инсталации, които Ангел Ангелов прави като член на групата Вар(т)на са напълно своевременни. Една от емблематичните инсталции е „Да си спомним за Марсел  Дюшан”, представена за първи път в залите на Градската художествена галерия във Варна през 2000 г. Тя на пръв поглед  е близка до двуизмерната живопис, но в своята структура включва реди мейд елементи от дърво, метал, мрежа и текстил. Това са дървени рамки, метални чанове, инструменти и др. предмети от бита и ритуала, импликирани върху платно. Инсталацията е предизвикателство към понятието за художествено произведение като редуцира действителността и създава нова реалност. Художествената инсталация по своята същност е пространствена и смислово пораждаща структура. Тя е интелектуален конструкт, при който зрителят се среща с възможностите на собственото си въображение и знание. Този вид изкуство често провокира с ирония или съдържа в себе си игрови елементи.“

АНГЕЛ АНГЕЛОВ

Учител по учебните предмети „Изобразително изкуство“ и „Технологии и предприемачество“  в НГХНИ „Константин Преславски” – Варна от 2004 г. до 2020 г.

Роден в град Шумен. Завършва учителски институт – специалност „Изобразително изкуство”. Специализира Керамика в Италия. Един от основателите на клуб „Вар(т)на” и негов член. От 1998 г., като член на клуба, участва в дванадесет арт-форума. Работи и живее във Варна. Член на Съюза на българските художници.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Варна очаква 32-рото издание на МФФ „Любовта е лудост“, специален гост ще бъде Франко Неро

„ Любовта е лудост “  превръща Варна във филмова столица за 32-ри пореден път, от 23 август до 1 септември, включвайки в програмата си най-новите филми, номинирани или спечелили награди в международни фестивали. Откриването на „Любовта е лудост“ е на 23 август от 19 часа  в зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна с филма,..

публикувано на 02.08.24 в 14:20

"Алея на книгата" с 15-о издание във Варна

15-ото издание на "Алея на книгата" предстои във Варна. Тази година то ще се проведе от 2 до 11 август  на обичайното си място по пешеходната част на бул. „Сливница“ до централния вход на Морската градина и Слънчевия часовник.  Във всеки от десетте дни могат да бъдат посетени 19-те шатри на 50 издателства с над 40 000 заглавия. Специална..

публикувано на 02.08.24 в 11:00

Димитър Чолаков с изложба в Градската художествена галерия - Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна, представя от 1 до 20 август 2024 г. самостоятелна изложба на проф. Димитър Чолаков. Уважаваният артист показва пред варненската публика селекция от произведения от изложбата си в галерия “Райко Алексиев” в София, за която беше удостоен с наградата за живопис на името на Владимир Димитров -..

публикувано на 01.08.24 в 17:13

100 пастела на Калина Тасева във Варна

Галерия Графит, Варна, представя изложба пастели на Калина Тасева. Откриването е на 01.08.2024 (четвъртък) от 18:30 часа.  100 пастела на напусналата ни преди две години забележителна българска художничка Калина Тасева (1927 – 2022) застават пред погледа на ценителите в галерия “Графит” от 1 до 31 август 2024. Колекционерът Васил Илиев споделя с..

публикувано на 31.07.24 в 12:21

„МЕЖДУ ЧЕРНО & БЯЛО“ - изложба на Веселин Дамянов-Ves в Художествена галерия - Добрич

На 1 август 2024 г. от 17:30 часа в Художествена галерия - Добрич се открива изложбата „МЕЖДУ ЧЕРНО&БЯЛО“ - графика и рисунка на Веселин Дамянов-Ves. Любителите на българското графично изкуство, граждани и гости на града, ще имат възможността да надникнат във вълнуващия „пъстър“, между черното и бялото свят на художника, който той пресъздава  чрез..

публикувано на 31.07.24 в 11:38

Лора Маринова с изложба живопис в Градската художествена галерия - Варна

Лора Маринова - признат варненски автор в областта на сценографията и живописта, гостува със самостоятелна изложба от 31 юли до 20 август 2024 г. в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна. Произведенията живопис - масло върху платно - откриват дългогодишните извори на вдъхновение за художничката - музикално-сценичните изкуства и..

публикувано на 31.07.24 в 11:30

Курс „Основи на християнската вяра“ започва във варненския храм „Св. Николай Чудотворец“

Курс „Основи на християнската вяра“ започва днес във варненския храм „Св. Николай Чудотворец“. Лекциите на богослова Юлия Христова ще са безплатни и ще се провеждат в сряда, пет поредни седмици до 28.08. вкл., от 18 до 19.30 часа. Записването в курса се прави на място в храма. Той ще се проведе с благословението на Варненския и Великопреславски..

публикувано на 31.07.24 в 10:53