Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

2
Снимка: Ани Петрова

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Това коментира за Радио Варна проф. Милчо Лепоев от Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ), декан на факултет „Транспортно строителство”. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт. Когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно, предупреди още експертът по транспортно строителство по повод проекта на Община Варна да изгражда леко метро в града, вкл. до бъдещата икономическа зона на Община Аксаково.

Няма изисквания на каква дълбочина може да се прави. Всичко опира до това да е безопасно и да може да функционира и да се експлоатира за по-дълъг период от време. Дали да се прави или не? Когато има един мегаполис, все пак Варна наближава 400 хил. души, до колкото знам... Аз мислех, че е над 500 хил., но това не пречи да се направят един или два лъча (б. ред. в предпроекта са заложени седем трасета) в различните фази – идейна, технически проект, работен проект. Метра са минавали под най-различни места, минавали са и под вода. Най-опасно е, когато минава под река или под вода, но има съвременни методи и проектантски решения, които гарантират безопасност при такъв вид транспорт.

За откритата част на едно леко метро наземни или надземни трасета се препоръчват?

Ако е много гъсто населено се препоръчва надземно, на естакада. Ако има възможност, от икономична гледна точка, най-добре е наземно. Когато минава близо до училища и други учреждения, може и по две, но всичко е въпрос на проектно решение. И в зависимост от изискванията за шума, които са регламентирани, се търси инфлексната точка между цена, капиталовложение и експлоатационните разходи след това.

Вибрациите от този тип съоръжение колко силни са и какво е препоръчителното отстояние от близките сгради?

Не самите вибрации, а самата тръба се изисква, в зависимост от това дали е в прав участък или е в крива, дали е в наклон надолу и наклон нагоре. Има си нормативни стойности, ако се спазват няма никакви проблеми. Това е същото като при градския транспорт. Самата тръба е изолирана, има ги разбира се тези вибрации, но те са нормирани и са в нормативни документи. Има европейски стандарти, които са препоръчителни и важат на територията на цяла Европа. 

Една бърза справка в интернет показва, че при лекото метро има опасност от обледеняване на съоръженията и откритите станции през зимата. Изследван ли е този риск в крайморски градове?

Две са основните неща, които влияят на експлоатацията на едно метро, което е по открит способ – слънцето и водата. Например, в София са направени едни пластмасови обръчи, които са сързани помежду си и с това се намалява до максимум влиянието на водата. Няма да има проблем, ако всичко е направено както трябва.

Друг негатив, който се посочва е, че лекото метро има допълнителни експлоатационни разходи по съоръженията и подвижния състав. Точно поради открития характер на тази експлоатация.

Когато се прави подземно първоначално инвестицията е по-голяма, после за поддържане се дават по-малко средства. Докато, когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържането е по-голяма сумата. Затова се търси инфлексната точка. Точно това е работата на експертите да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт.

Няколко пъти казахте „безопасно“ – какво означава това?

Това означава, че когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. И във фазата на проектирането, и във фазата на строителството, и във фазата на въвеждането в експлоатация. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно. А когато е безопасно, тогава можем да гарантираме и комфорт на пътуване.




По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Цената на бензина продължава да расте

До две седмици цената на бензина у нас се очаква да се увеличи с още 1-2 стотинки. Това прогнозира пред Радио Варна Валентин Кънев, председател на Балканската и черноморска петролна и газова асоциация. Средната цена по бензиностанциите сега е между 2.50 и 2.70 лева за литър.  Кънев посочи, че според европейската статистика цените на горивата..

публикувано на 04.07.24 в 07:05

Johnny Gioeli (AXEL RUDI PELL, HARDLINE): Нищо не става за една нощ

Интервю с Johnny Gioeli (AXEL RUDI PELL, HARDLINE) Немският китарен герой Axel Rudi Pell и бандата му тази година са част от афиша на фестивала „Midalidare – Rock In The Wine Valley”. Малко по-рано през годината групата издаде и албума „Risen Symbol”. Също така певецът Johnny Gioeli представи и нова песен в дует със Светлана Близнакова – Sevi...

публикувано на 04.07.24 в 06:00

Кристиан Ивковски: Един ден ще направя свои открития във физиката

15-годишният варненец Кристиан Ивковски спечели първо място в конкурса "Физиката през вековете" в конкуренцията на 1600 участници от средните училища във Франция и френските училища по света. Конкурсът е организиран от Съюза на учителите по физика и химия в рамките на Годината на физиката. Осмокласникът от Френския лицей „Шарл Перо“-Варна, спечели..

публикувано на 03.07.24 в 09:31

Richie Faulkner (JUDAS PRIEST): Дъщеря ми е най-големият фен на JUDAS PRIEST

Интервю с Richie Faulkner (JUDAS PRIEST, ELEGANT WEAPONS) Повече от 50 години британските хеви метъл легенди JUDAS PRIEST пазят и разпространяват хеви метъла по целия свят. Само преди няколко месеца Боговете на метъл издадоха поредния урок по хеви метъл – техният „Непробиваем щит”. И той е точно такъв, категоричен е китаристът Richie Faulkner...

публикувано на 03.07.24 в 08:15

Румен Генов: Силата на спортния журналист е личният контакт със спортисти и треньори

2 юли е Международен ден на спортния журналист. Отбелязва се от 1995 г. по инициатива на Международната асоциация на спортната преса.  Първият конгрес на асоциацията е проведен в Париж от 1 до 3 юли 1924 г. с участието на представители на 29 държави.   Спортната журналистика отразява социалните и професионалните аспекти на спорта...

обновено на 02.07.24 в 17:10

Oscar Dronjak (HAMMERFALL): Ние бяхме там!

Интервю с Oscar Dronjak (HAMMERFALL) През август шведските хеви метъл маниаци HAMMERFALL ще издадат 13-тия си студен албум „Avenge the Fallen”. Преди това обаче групата ще участва и на фестивала в село Могилово – „Midalidare – Rock In The Wine Valley” (12-14 юли). Oscar Dronjak, китарист, основател и основен композитор на HAMMERFALL даде..

публикувано на 02.07.24 в 15:45

Богословът Иван Йовчев: Патриарх Даниил ще бъде консенсусна фигура

Патриарх Даниил е избран за глава на Българската православна църква. Той е досегашен Видински митрополит. Изборът е факт след изключително оспорвано гласуване в два тура. Новоизбраният патриарх Даниил е диалогична личност, със сигурност той ще бъде една консенсусна фигура. Погрешно се артикулира в общественото пространство, че е краен в решенията си...

публикувано на 02.07.24 в 08:30