Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

2
Снимка: Ани Петрова

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Това коментира за Радио Варна проф. Милчо Лепоев от Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ), декан на факултет „Транспортно строителство”. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт. Когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно, предупреди още експертът по транспортно строителство по повод проекта на Община Варна да изгражда леко метро в града, вкл. до бъдещата икономическа зона на Община Аксаково.

Няма изисквания на каква дълбочина може да се прави. Всичко опира до това да е безопасно и да може да функционира и да се експлоатира за по-дълъг период от време. Дали да се прави или не? Когато има един мегаполис, все пак Варна наближава 400 хил. души, до колкото знам... Аз мислех, че е над 500 хил., но това не пречи да се направят един или два лъча (б. ред. в предпроекта са заложени седем трасета) в различните фази – идейна, технически проект, работен проект. Метра са минавали под най-различни места, минавали са и под вода. Най-опасно е, когато минава под река или под вода, но има съвременни методи и проектантски решения, които гарантират безопасност при такъв вид транспорт.

За откритата част на едно леко метро наземни или надземни трасета се препоръчват?

Ако е много гъсто населено се препоръчва надземно, на естакада. Ако има възможност, от икономична гледна точка, най-добре е наземно. Когато минава близо до училища и други учреждения, може и по две, но всичко е въпрос на проектно решение. И в зависимост от изискванията за шума, които са регламентирани, се търси инфлексната точка между цена, капиталовложение и експлоатационните разходи след това.

Вибрациите от този тип съоръжение колко силни са и какво е препоръчителното отстояние от близките сгради?

Не самите вибрации, а самата тръба се изисква, в зависимост от това дали е в прав участък или е в крива, дали е в наклон надолу и наклон нагоре. Има си нормативни стойности, ако се спазват няма никакви проблеми. Това е същото като при градския транспорт. Самата тръба е изолирана, има ги разбира се тези вибрации, но те са нормирани и са в нормативни документи. Има европейски стандарти, които са препоръчителни и важат на територията на цяла Европа. 

Една бърза справка в интернет показва, че при лекото метро има опасност от обледеняване на съоръженията и откритите станции през зимата. Изследван ли е този риск в крайморски градове?

Две са основните неща, които влияят на експлоатацията на едно метро, което е по открит способ – слънцето и водата. Например, в София са направени едни пластмасови обръчи, които са сързани помежду си и с това се намалява до максимум влиянието на водата. Няма да има проблем, ако всичко е направено както трябва.

Друг негатив, който се посочва е, че лекото метро има допълнителни експлоатационни разходи по съоръженията и подвижния състав. Точно поради открития характер на тази експлоатация.

Когато се прави подземно първоначално инвестицията е по-голяма, после за поддържане се дават по-малко средства. Докато, когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържането е по-голяма сумата. Затова се търси инфлексната точка. Точно това е работата на експертите да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт.

Няколко пъти казахте „безопасно“ – какво означава това?

Това означава, че когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. И във фазата на проектирането, и във фазата на строителството, и във фазата на въвеждането в експлоатация. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно. А когато е безопасно, тогава можем да гарантираме и комфорт на пътуване.




По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Диригентът Валентина Георгиева: Много важно е да продължаваме да палим децата

Целият творчески сезон на смесен хор „Черноморски звуци“ при НЧ „Паисий Хилендарски 1870“ е посветен на 110-годишнината на състава, която се навършва през 2024-а. Кулминацията е 12-ото издание на международния хоров конкурс, носещ същото име, от 12 до 16 юни, с който се поставя начало на фестивалното лято в Балчик. 23 са..

публикувано на 23.05.24 в 08:05

Младият пианист Жельо Тодоров: Когато седна пред пианото, забравям за всичко

Ученикът от Националното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна, Жельо Тодоров,  спечели първо място на международен конкурс по пиано в Орбетело, Италия.  Единайсетокласникът завоюва най-високия резултат както в своята категория, така и за целия конкурс - 99 от 100 точки.  В конкурса той се представи с произведения на Ференц Лист - Мефисто валс..

публикувано на 22.05.24 в 08:00

Нестинарка: Жаравата има невидима сила, която те води в танца

Нестинарство е един от най-старите български обичаи и за първи път е документиран писмено през 1862 г. от Петко Р. Славейков. На 3 юни по стар стил отбелязваме празника на св. св. Константин и Елена. Характерни за този празник са нестинарските танци, които са сложен комплекс от обредност и вяра. Днес е запазен само в няколко села в планината..

публикувано на 21.05.24 в 08:15

Проф. Стоян Маринов и Людмила Ненкова с голямата награда на Клуб "Отворено общество" във Варна

32-рата церемония по присъждане на годишните награди на клуб "Отворено общество" ще се проведе от 18 часа днес в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна. Отличията се присъждат всяка година в навечерието на Деня на Светите брата Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската писменост.  Голямата награда “За..

публикувано на 20.05.24 в 09:04

Мери Бойс Бенд казва „Здравей!“

В началото на тази година  Мери Бойс Бенд отпразнува с концерт своя 29-ти рожден ден, а преди броени дни издадоха нов сингъл, с който казват "Здравей" на всеки, който обича тяхната музика. Това е първата нова продукция на бандата, която се появява 6 години след  последния им албум "Щастливи дни" . Новата песен, ще бъде включени в предстоящия албум..

обновено на 17.05.24 в 08:31

Явор Цанев: Фантастиката, освен да забавлява, понякога казва някои неща за бъдещето

Фантастиката, освен че забавлява, понякога казва някои неща за бъдещето. Това подчерта в интервю за Радио Варна писателят и издател Явор Цанев. Той представи поредния брой на  списанието за фантастика и фентъзи "Дракус". Тринадесета година изданието събира четива от български и чуждестранни автори.  "В новия брой има и два хумористични разказа...

публикувано на 16.05.24 в 08:00
Заседание на работната група за лодкостоянките

Емил Милев: След среща между рибари и общински съветници ще има промени в наредбата за таксите на рибарските пристанища

Комисията по транспорт към Варненския общински съвет ще заседава от 14:30 часа. Предвидено е съветниците да обсъдят промени в Наредбата за местните такси и цени на услуги, които касаят таксите на рибарските пристанища „Варна“ и „Карантината“. С промените в наредбата се въвеждат нови такси, а някои от старите се повишават. Най-вероятно..

публикувано на 15.05.24 в 08:20