Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Катимирени”: Гръцките влакове са сравними само с тези в Египет, България и Турция

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Според данни на Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз, публикувани миналата година, Гърция има лоши резултати по отношение на безопасността на пътниците в железопътния транспорт в сравнение с други държави в Европа, като в периода 2018-2022 г. е регистрирала най-високия процент на смъртност в железопътния транспорт на милион влакокилометри сред 28-те държави на континента.

Казано по-просто, Гърция има най-лошата железопътна система в Европа. Всеки, който е пътувал с влак в Италия, Германия, Франция, Чешката република, Скандинавия или други европейски държави, ще ви каже, че просто няма сравнение, пише "Катимерини". Гръцките влакове могат да се сравняват само с тези, които в момента се използват в Египет, Турция или България, и може би са малко по-добри от тези в Индия или Бангладеш.

Гърция никога не е развивала култура за пътуване с железопътен транспорт. Пътуването с влак никога не е било основен вид сухопътен транспорт. Резултатът е: остаряла мрежа от железници и влакове, която, въпреки че от време на време се правят опити за модернизиране на системата, неведнъж е ставала причина за трагедии.

Решението за насърчаване на автомобилния и автобусния транспорт в това кътче на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят

Амбициите на Гърция за модерна железопътна система излизат от релси през 50-те и 60-те години на миналия век, когато инфраструктурата е изградена в опит да се стимулира растежът в опустошената от войната страна. Възстановяването на следвоенна Европа разчиташе в голяма степен на железопътните мрежи, които бързо бяха ремонтирани, за да послужат като ключов инструмент за растеж. Гърция прави изключение, тъй като предпочита камионите пред влаковете за превоз на товари. Аргументът, че планинският релеф на Гърция не е подходящ за пътуване с влак не важи, като се има предвид, че железопътните мрежи преминават през много по-сложни планини в Швейцария, Австрия, Северна Италия или Пиренеите.

Решението за насърчаване на превоза с камиони и автобуси в този край на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят. Политиците раздаваха лицензи за камиони и автобуси като лост за местните партийни лидери, които след това се отплащаха за политическата услуга, като привличаха гласове от местната общност. В резултат на това Гърция се сдоби с най-лошата железопътна мрежа в Европа - мрежа, която според експертите трябва да бъде изоставена и изградена наново. Всички стъпки към модернизиране на железопътната система на страната са постигнати благодарение на натиска, а понякога и на заплахите от страна на ЕС, с цел гръцките железопътни линии да станат съвместими с европейските им аналози.

"Никога повече", заяви министър-председателят Кириакос Мицотакис, визирайки трагедията. "Сега или никога", би могло да се добави, тъй като пред страната се открива голяма възможност най-накрая да се сдобие с по-безопасно, по-екологично и по-икономично транспортно средство.
По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Полицията във Варна издирва изчезнал възрастен мъж

Полицията във Варна издирва изчезнал възрастен мъж. БОРИС ГЕОРГИЕВ ЦВЕТКОВ е на 84 години, напуснал домa си във Варна, ул. Александър Дякович № 26, около 15,30 часа на 18.08.2024г., от тогава е в неизвестност. Страда от старческа деменция. Губил се е около 10 – 15 пъти до момента, като е намиран на различни места и връщан в дома му. Той е висок е 188..

публикувано на 26.08.24 в 16:30

Собственичка на плод-зеленчук си изхвърля боклука от Варна в Добрич заради камари по ул. "Найден Геров"

Собственичка на плод-зеленчук си изхвърля боклука от Варна в Добрич заради камари отпадъци по ул. "Найден Геров" 29, където се намира сергията й. За да не бъдат отблъсквани клиентите на Естер Филипова, която е производител на зеленчуци в добричко село, й се налага да извика двама от работниците си да почистят наоколо и близката градинка. За проблема с..

публикувано на 26.08.24 в 15:35
Доц. Екатерина Йорданова и проф. Хассан Шамати

Край Варна учени дискутират нови материали и технологии

Международният форум „Съвременни постижения в областта на новите материали и тяхното приложение“ се провежда от днес в Международния дом на учените край Варна. Организатор на 23-тото му издание е Институтът по физика на твърдото тяло на Българската академия на науките /БАН/. В програмата са включени доклади на лектори от 14 държави на..

публикувано на 26.08.24 в 14:21

846 лева средно харчи българинът при пътуване в чужбина, 40% отиват за храна

През второто тримесечие на 2024 г. 1.2 млн. български граждани са реализирали туристически пътувания. Преобладаващата част от тях - 71.3%, са пътували само в страната, 22.6% - само в чужбина, а 6.1% са пътували както в страната , така и в чужбина. В сравнение със същото тримесечие на 2023 г. общият брой на пътувалите лица на възраст 15 и повече..

публикувано на 26.08.24 в 13:39

Ниски добиви на слънчоглед в област Добрич заради липсата на валежи

Със среден добив от 150 кг/дка стартира жътвата на слънчоглед в област Добрич според данните на Министерството на земеделието и храните. Прибирането на маслодайната култура все още не е започнало в общините Тервел и Крушари. В началото на жътвата на слънчоглед най-висок добив се отчита в общините Добричка-185 кг/дка и Добрич- 180 кг/дка. По 160 кг/дка..

публикувано на 26.08.24 в 13:38

Подписка и в село Дропла срещу ветрогенераторите

Подписка против ветрогенераторите и общо събрание за създаване на местна гражданска инициатива срещу перките организират в балчишкото село Дропла. Датата е 27 август от 18.00 часа в читалището в центъра на селото. Тя е провокирана от сесията на Общински съвет – Балчик на 1 август т.г., на която точките за одобряване на подробни устройствени планове за..

публикувано на 26.08.24 в 13:04

Франко Неро: Една голяма кинозвезда губи от блясъка си, когато се снима в реклами

Една голяма кинозвезда губи от блясъка си, когато започне да се снима в реклами. Един актьор не може да очаква, че ще бленуват за него, когато представя някакви продукти. Това коментира италианският актьор Франко Неро във Варна, който е специален гост на Международния фестивал "Любовта е лудост", където бе представен последният филм с негово участие..

публикувано на 26.08.24 в 12:35