Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Обвинения в картелни договорки за големите германски автомобилни производители

Снимка: ЕПА/БГНЕС

В Германия скандалът с манипулирани данни за дизеловите емисии се разраства. Гигантите Volkswagen, Audi, Porsche, BMW и Daimler са заподозрени не само в манипулации за отделяните вредни газове, но и в картелни договорки. Федералният министър на околната среда Барбара Хендрикс намекна днес за политически чадър.

В свое журналистическо разследване на списание „Шпигел“ твърди, че концерните са обменяли информация за технически новости и ценова политика още от 90-те години. Ако твърденията се докажат, ударът по най-мощната индустрия на Германия може да повлече след себе си политици, мениджъри и работещи. Министърът на околната среда, Барбара Хендрикс от социалдемократическата партия, не изключва политическа закрила за бранша: 
Твърденията за прекалено близки отношения на автомобилната индустрия с политическия елит не са много далеч от истината. Може би това е причината, браншът да се е чувствал прекалено сигурен в действията си, заяви министър Хендрикс след среща с шефа на Volkswagen Матиас Мюлер. Според нея, автомобилната индустрия в Германия се намира пред най-голямото си изпитание.

Съмнения, че автомобилната индустрия се ползва с протекциите на най-висшите етажи на властта, изразяват и независими експерти. Проф. Фердинанд Дуденхьофер от университета Дуизбург-Есен: 
Политиката и автомобилната индустрия са изключително тясно свързани. Лично канцлерът препоръча назначаването на партийния си другар и бивш министър на транспорта Матиас Висман за председател на браншовата организация, наричайки го основен лобист на автомобилните концерни.

Volkswagen заеха защитна позиция, обяснявайки, че и да е имало договорки, те са били в интерес на клиентите. 
Производителите ускоряват по този начин внедряването на иновации и подобряват качеството на автомобилите. Или иначе казано – от тези контакти печелят в крайна сметка клиентите ни, защото можем да им предложим по-бързо най-новите технологии, обясни говорителят на Volkswagen след снощното спешно заседание. А шефът на концерна Матиас Мюлер отправи предложение с надеждата да смекчи критиките: Ние ще предложим техническото обновяване на четири милиона автомобили, засегнати от скандала с данните за дизеловите емисии.

Автомобилната индустрия е най-важният бранш в германската икономика с годишен оборот от над 400 милиарда евро, или почти една четвърт от общия оборот на индустрията. Близо две трети от произведените в Германия автомобили са за износ, а след Китай и САЩ Германия е третият по големина производител в света.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

КЗК не откри монопол на пазара на горивата

Комисията за защита на конкуренцията не откри монопол на пазара на горивата. В секторния анализ регулаторът дава единствено препоръка за електронна платформа в складовете. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А95 и дизеловото автомобилно гориво през миналата година в различните географски региони на страната е видно, че..

публикувано на 12.03.19 в 10:26

Кои са събитията на 2018-а в света на науката?

Василена Вълчанова и Любомир Бабуров от платформата „Рацио.бг“ отличиха пред БНР научните достижения на 2018-а година. Според Вълчанова, изстрелването на електрическа кола в космоса с ракета на Илон Мъск е сред най-запомнящите се събития на годината: „Хубавото нещо за всички нас като бъдещи космически туристи е, че виждаме..

публикувано на 27.12.18 в 12:11

Украйна и балтийските държави разкритикуваха планираното разширение на газопровода "Северен поток-2"

Украйна и балтийските държави оспориха на среща в Рига вчера планираното разширение на газопровода по дъното на Балтийско море от Русия към Германия "Северен поток", предаде ДПА. Ако бъде завършен, така нареченият проект "Северен поток-2" ще струва на Украйна, Полша и Словакия милиони долари ползи от транзита на газ, заяви украинският премиер..

публикувано на 06.11.15 в 09:32