Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Завладяваща Попея на Соня Йончева на Залцбургския музикален фестивал

Едно от централните събития в програмата на тазгодишния Залцбургски музикален фестивал бяха спектаклите на операта на Клаудио Монтеверди „Коронацията на Попея“.

Събитие е самото поставяне на тази опера – един от най-ранните образци на новосъздадения през 17 век жанр опера. Събитие е, че спектакълът бе осъществен от един  забележителен състав, изпълняващ барокова музика - Les Arts Florissants, под диригентството на  един от най-големите познавачи на този род музика - Уилям Кристи.

Благодарение на интернет много любители на музиката можаха да видят и чуят премиерния спектакъл и да оценят неговите достойнства. И аз по този начин успях да „присъствам“ на това събитие. Постановката на режисьора и хореографа Ян Лауерс е интересна - сцената е запълнена от балетисти с разноцветни костюми, понякога само по трико, картината е много раздвижена, много пъстра, а в това море от хора се движат и солистите. Освен това на сцената, по традициите на 17 век, е и оркестъра. Интересно е, но още по-вълнуващи  са солистите - всички представени на много високо стилово и певческо ниво. Разбира се, преди всичко Соня Йончева като Попея - красиво изпети фрази, красив, гъвкав глас, звучащ нежно, лирично и невероятно сексапилно излъчване, без в играта й да има нещо вулгарно. Нейна партньорка в ролята на Нерон е мецосопранът Кейт Линдзи, също много прецизна, с богат глас, нещо не ми достигна в мъжката визия на римския император, но това са подробности. И в останалите роли певците бяха равностойни - Стефани д’Устрак - Октавия, контратенорът Карло Вистоли - Отоне, Ренато Долчини - Сенека, Доминик Виси - Арналта и др.

За тази Попея Кристи е събрал гласове от най-високо качество. В ролята на главната героиня Соня Йончева  предлага силния си и гъвкав сопран в служба на бароковата музика, тя показва, че е у дома си като всестранен художник и в началото на 17 век, както и в края на 19. Който се притесняваше, че гласът й е „прекалено голям“ или с „твърде много вибрато“, бе сразен от зашеметяващото й изпълнение. Нейната Попея бе неоспоримо секси, Йончева не се срамуваше от чувственото действие и съблазни цялата аудитория. Нейният любовник Нерон беше Кейт Линдзи, чийто глас притежава  прекрасен, дълбок, блестящ тембър. Харизмата между двамата герои е  забележителна, чувствеността между тях е осезаема...“ четем в една от първите рецензии за спектакъла на “Коронацията на Попея“, публикувана в интернет.

Ще добавя, че всеки път Соня Йончева ме удивява с възможностите си на музикант  и актриса, но и с метаморфозите на гласа си. Просто е трудно да се повярва, че в един сезон тя пее Монтеверди, барокова музика, любимите лирични героини като Мими и Виолета, блестящите колоратури на „Пиратът“ на Белини, “Норма“ и… Тоска на Пучини и  Елизабета от „Дон Карлос“ на Верди. Просто невероятно! И бих повторила като всеки път - искрено и се възхищавам!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!