Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изложба на Ангел Ангелов в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ - Варна

Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, която традиционно отбелязва с изложба годишнините на артисти от морския град, представя със съдействието на Община Варна от 10 юли до 2 август избрани моменти от творчески път на Ангел Ангелов.

Един от художниците, които работят в областта на експерименталните художествени практики още от 80-те години на миналия век, той осмисля творческата си и гражданска позиция като член на клуб „Вар(т)на“ през 90-те.

В компанията на водещите лица на българския авангард Веселин Димов, Владимир Иванов, Цветан Кръстев, Ангел Ангелов развива своята посока на търсене, която често го отвежда в областта на инсталацията. Знаковост, откривана в предметите от всекидневието, символика и една недоизказаност, която ангажира зрителя с възможните досътворявания на видяното – това е почеркът на Ангел Ангелов, който откриваме и в експозицията в Градската галерия на Варна. За него винаги е било важно и как стои отделното произведение в целостта на изложбата и галерията: „Мен ме интересува как промяната в представянето на произведенията и тяхното аранжиране променя пространството, и как средата дава всеки път различно значение” – споделя художникът.


Изложбата представя уредникът Доротея Павлова:

„През 1980-те години, когато художникът Ангел Ангелов участва активно в художествения живот на Варна, в Европа и Америка  вече е поставен въпросът за „смъртта на изкуството”. Автори като Артър Данто и Ханс Белтинг поддържат този разговор в интелектуалния дискурс в последните десетилетия на XX в. Изхождайки от Хегеловата идея за абсолютизация на изкуството, свързана с абсолютната свобода на твореца, освободен от материята, защото разполага с всички техники за нейната обработка, изкуството стига до своя край. Оказва се, че „смъртта” не е край на практиките на изкуството, а е край на една художествена традиция, която по времето на модернизма има статута на канон. Когато културният модел, свързан с епохата на Модернизма, отмира, се установява постмодерното изкуство. Тогава изкуството от нещо установено и стабилно се превръща в обект на постоянно предефиниране - нехудожествени реалии се конституират като художествени произведения. Най-общо такива инвенции могат да се открият и в творчеството на художника Ангел Ангелов.

В края на 1980-те и началото на 1990-те години Ангелов създава серии рисунки и живописни произведения в традициите на кавалетното изкуството и картинната организация. Човешкото  присъствие е предадено посредством образна фигуративност в съчетание с повишена условност на средата и задните планове. Силуетите са конструирани чрез изобразителните средства контур, линия, щрих, петно и следа.  Цветът е семантично натоварен. На моменти използва иконната обратна перспектива и обърнати пропорции, за да внуши сакралност и интимност. В този ранен творчески период създава и живописни произведения, които кореспондират със стилистиката на  Хуан Миро. Картинното поле е изпълнено с иконографски елементи в чисти жълти, сини и червени цветове. Колоритът е светъл с моменти на дисциплинирани преходи, подчертаващи абстрактната констелация на творбата. Прави и цикъл графични рисунки на женски фигури, при които линията образува кръгли обеми и образите са абстрахирани от натурата. Постепенно изказността минава в полето на абстрактния експресионизъм. В тъмна кафяво-черна гама художникът изобразява структури, подобни на скали, камъни и твърд. Композициите носят следи от динамичните физически жестове, чрез които са създадени, като накапване, напръскване, уплътняване. Те са мозаечно фрагментирани и успяват да предадат качествата на репрезентирания обект посредством класическите картинни прийоми.


През 1990 г. Ангел Ангелов създава живописната композиция „Жълто куче в червена клетка”. Тя е реплика към стенописа „Кучето” на Франсиско Гоя, част от цикъла „Черни картини” в Quinta del Sordo (Вилата на глухия), датирани 1819-1923 г. От историята е известно, че през 1983 г. при последното си посещение в музея „Прадо” 90-годишният Хуан Миро иска да види точно тази картина, съзерцавайки я половин час. На нея Гоя е изобразил главата на черно куче на ръба между земята и небето в празно пространство. Само и безпомощно, вероятно то се опитва да изкачи скрит от погледа на зрителя хълм. Като визуален разговор с тази творба Ангел Ангелов създава в по-концептуални кодове своето произведение. Фигурата на животното е изобразена експресивно в хоризонтално черно поле, рамкирано с червен контур. Кучето е затичано с вдигната глава по посока на вертикално пространство в черно, внушаващо препятствие, може би стена, която трябва да преодолее. По повод тази своя творба художникът казва: „Аз винаги съм мислил как се чувстват Самотните, Изоставените, Изгонените, Изританите в периферията на обществото, Изгнанниците, Мигрантите, търсещи топлина, спокойствие, равноправие и справедливост... Интересуват ме съдбите на Бездомните, на Децата без родител, на Просещите, Клошарите и Гладуващите, на хилядите Болни, Страдащите и най-вече Недохранените и лишените от ласка деца”. Така разбираме, че творбата обговаря гранична екзитенциална ситуация, в която кризисът и отчуждаващата перспектива са характеристики на социалните отношения и човешкото битие. Относно пластичните свойства на произведението е важно да се отбележи, че фактурата на живописния слой е усложнена и огрубена посредством напластяване, което подчертава структурния потенциал на материята.


Използването на визуални цитати е характерна художествена стратегия за постмодерното изкуство. Фрагмент от картината на фламандския художник Ян ван Ейк „Семейство Арнолфини” е транспониран в диптиха “Спомен за една чаша” на Ангел Ангелов. Художникът присъединява към композицията изображение на кристална чаша. Така един класически ренесансов образ се поставя в нов контекст от съвременния образ, предадени с еднаква изящна линеарност.


В началото на 1990-те години художникът започва да прави и картини колажи, създадени от хартиени късове. Фасетните им плоскости създават усещане за  динамика във формата; за редуване на плоскост и дълбочина в картинната равнина. Абстрактостта тук е зададена от образа, но също така и от избора на материал и художествена техника. Това посочва тенденция към промяна на най-изначалните елементи на художествения език, а именно материала, неговите изразни възможности и жанровата определеност. И така колажите в изкуството на Ангел Ангелов естествено преминават към опитите му в информалната естетика, които са монохромни, с минимализирана образност, редуцирани форми и акцент върху значението на материалната повърхност. Художникът използва различни материали като лепила и текстил. Тази засилена материалност създава концептуалната парадигма, характерна и за ситуацията на съвременното българско изкуство от това време. В контекста на това художествените инсталации, които Ангел Ангелов прави като член на групата Вар(т)на са напълно своевременни. Една от емблематичните инсталции е „Да си спомним за Марсел  Дюшан”, представена за първи път в залите на Градската художествена галерия във Варна през 2000 г. Тя на пръв поглед  е близка до двуизмерната живопис, но в своята структура включва реди мейд елементи от дърво, метал, мрежа и текстил. Това са дървени рамки, метални чанове, инструменти и др. предмети от бита и ритуала, импликирани върху платно. Инсталацията е предизвикателство към понятието за художествено произведение като редуцира действителността и създава нова реалност. Художествената инсталация по своята същност е пространствена и смислово пораждаща структура. Тя е интелектуален конструкт, при който зрителят се среща с възможностите на собственото си въображение и знание. Този вид изкуство често провокира с ирония или съдържа в себе си игрови елементи.“

АНГЕЛ АНГЕЛОВ

Учител по учебните предмети „Изобразително изкуство“ и „Технологии и предприемачество“  в НГХНИ „Константин Преславски” – Варна от 2004 г. до 2020 г.

Роден в град Шумен. Завършва учителски институт – специалност „Изобразително изкуство”. Специализира Керамика в Италия. Един от основателите на клуб „Вар(т)на” и негов член. От 1998 г., като член на клуба, участва в дванадесет арт-форума. Работи и живее във Варна. Член на Съюза на българските художници.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Радио Варна ще излъчи Юбилейния концерт на Мария Мутафчиева от зала „България“

Радио Варна ще излъчи на 6 май от 12,30 часа Юбилейния концерт на Мария Мутафчиева от зала „България“. Мери, заедно със специални гости - любими изпълнители, с които тя записва дуети и работи през годините, като Маргарита Хранова, Марио Николов, Мери Бойс Бенд и Тони Димитрова пяха пред препълнената зала на 10 февруари т.г. Важна роля в спектакъла..

публикувано на 26.04.24 в 16:23

Забравени пейзажи представя художникът Милчо Талев

От 25-ти април 2024 година галерия Ларго ще представи за първи със самостоятелна изложба във Варна Милчо Талев.  Експозицията се нарича „Забравени пейзажи“ и представя около 20 живописни платна, повечето създадени специално за представянето му във Варна. Чуйте още от разговора на репортера ни Ваня Славова с художника Милчо..

публикувано на 25.04.24 в 17:19

Изложба живопис на Ренета Павлова - "Няма синьо без жълто и без оранжево"

Откриването на изложбата е от 18.30 часа 25.04./четвъртък/ 2024 г., Варна, ул. „Охрид” 22, галерия „Арт Маркони”. Чуйте още от разговора на репортера ни Ваня Славова с художничката Ренета Павлова и с галериста Ваня Маркова: Преди две години Ренета Павлова отвори вратата на провокациите с идеята, че творецът винаги може да черпи..

публикувано на 25.04.24 в 16:58

Лазаровден отбелязват в Балчик

Повече от 300 участници ще се включат в тазгодишното 19-о издание на общински фестивал на любителските състави “Лазаровден” в Балчик, организиран от Общината и Народно читалище “Васил Левски 1959”. Тази година сцена на проявата за първи път ще бъде информационният център "Мелницата", а за първа година там ще се организира и базар за ръчно изработени..

публикувано на 25.04.24 в 14:23

Варна дарява на Унгария скулптура на поета Петър Алипиев

Община Варна дарява скулптурен портрет на поета и преводач Петър Алипиев на Община Кишкьорьош, Унгария. За целта мемориалният знак ще бъде предаден на Унгарския културен институт в София и с тяхно съдействие ще отпътува за Унгария. Скулптурният портрет на Петър Алипиев ще бъде поставена в парка на преводачите „Шандор Петьофи”, който се стопанисва от..

публикувано на 25.04.24 в 13:51

Три гостуващи изложби в Двореца в Балчик

Н а 26 април от 17.00 часа ще се представи младата самоука художничка Дарина Пенева, която влага в своите картини любовта си към природата-творец и към всяко цвете, което тя е създала. Изложбата и "Цветна феерия" може да видите от 26.04. до 09.05.2024 г. в Галерия "Тунела " в ДКИ КЦ "Двореца".Дарина Пенева е дарявала..

публикувано на 24.04.24 в 17:36

Илюстраторката Дияна Нанева гостува на варненската библиотека днес

Илюстраторката Дияна Нанева ще представи днес във Варна първата част от юбилейното издание на детската поредица за Червенокоска от Златко Енев. Събитието ще бъде от 18 часа в отдел "Изкуство" в Регионалната библиотека "Пенчо Славейков". С тази нова визия „Червенокоска в гората на призраците“ прави своя дебют във Варна – родния град на художничката..

публикувано на 24.04.24 в 14:35