Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Арх. Виктор Бузев: Законодателни промени попречиха да социализираме пристанище Варна така както замисляхме първоначално

Сегашната визия за социализиране на Пристанище Варна се различава много с нашите виждания как трябваше да изглежда това пространство. Това каза в предаването „Позиция” главния архитект на Варна Виктор Бузев. „Законодателна промяна от преди две години, отстрани администрацията на общината като страна, която има думата в облагородяване на бившите пристанищни мощности” каза още той:

Въобще подобряването на всякакви планове и програми за развитие на пристанището остана в ръцете на министерството на транспорта и съответния министър. По късно се появи и тази концесия , която те направиха. Нашите планове бяха отложени в необозримото бъдеще, най- малко в срока на тази концесия която мисля, че е десет години. Не сме се отказали от тази идея. Предвижданията и на общия устройствен план е там да бъде изграден нов делови център, разполагане на сгради с висока културна стойност и съдържание, обществени обслужващи сгради. Това в момента, така или иначе са обекти които са временни или така наречените преместваеми обекти.

Водещ: Някои обекти преди три години бяха по преместваеми в сравнение с днешните "образци"

Арх. Виктор Бузев: Определено, първите стъпки, когато ние имахме отношение по случващото се на тази територия и се намесвахме при взимането на решения бяха две заведения които и в момента изглеждат като палатки, на фона на тези които се появиха в последствие. Всичко е временно, както и самата концесия. Надявам се, през годините да се появи най- доброто решение за бъдещото развитие и ситуирането на най- важните обекти за града на това място. Тази територия за съвсем кратък срок, се откри за варненци, те я припознаха като свое място и смятам, че с годините ако продължат да се отварят поетапно части от пристанището в един момент ще назрее необходимост и ще се тръгне в посока на културната стойност, за сметка на бързата печалба- каза още главния архитект на Варна.

Водещ: На какъв етап е проекта за мостовото съоръжение от кръстовището на ул. "Девня" с бул. „Република”, което ще извежда тежкия трафик директно към пристанище Варна с обявен краен срок на завършване края на 2021-ва година?

Мостовото съоръжение над ул. „Девня” е изработено на идеен проект, този месец предстои да бъде разгледано на експертен съвет, а след това предстои работна фаза на проектиране. Надявам се проектирането да приключи до началото на следващата година и да се пристъпи към реалното му изпълнение. Самото съоръжение е на две нива. Но освен да обслужва пристанище Варна- Изток, целта му е да обслужва и така наречения Интермодален терминал, който се пада под Максуда. Като цяло първоначалната идея е за обслужването на този терминал. За него е разработен идеен проект и е подложен на обществени обсъждания в министерството на транспорта. И да не се случи този интермодален терминал, могат да се разположат други функции и дейности в тази зона никак не е малка. Самата земя, между релсите и езерото е изключително важна, а в момента не се използва по никакъв начин.

Водещ: В тази широк участък попада и островната зона, но като говорим за мостови съоръжения и моста който свързва Варна с островната част е в окаяно състояние от години

Арх. Виктор Бузев: Предстои да започне работа по реновирането на конструкцията на железния мост който свързва Варна с островната зона между двата канала. По същество това е най стария мост във Варна , техническото му състояние не е добро, но са направени изследвания паспортизация и въпреки близо стогодишната си възраст е съграден изключително качествено. За разлика от Аспарухов мост, ремонта на Железния мост се поема от общината.

Водещ: Като стана дума за Аспарухов мост, извършва ли се реално обследване на това съоръжение от АПИ при положение, че видимо моста не се поддържа и не говоря само за с години оставените на въздействието на природата върху оголените арматурни железа. Висящи ел. кабели, огънати мантинели, опасна пешеходна част. Дори една боя не е сложена върху този обект.

Арх. Виктор Бузев: Той е стратегическо съоръжение и в момента събира в себе си функциите както на вътрешноградска отсечка, така и път I-9, който е от републиканската пътна мрежа, така че там поддръжката е споделена. През последната седмица се вдигна шумотевица, за щастие специалистите които дойдоха от Института по архитектура и строителство в София и експерти от АПИ направиха оглед на моста потвърдиха, че състоянието му е в норма. Това което засече техническия паспорт който беше направен миналата година, е че, съоръжението отговаря в три пъти повече от еврокода който беше въведен преди три години, именно за сигурността на конструкциите на обществени обекти, както на земетръс, така и на пожари.


Водещ: Трябва ли хората да се притесняват от видимо оголени арматурни части по моста?

Арх. Виктор Бузев: Ако визирате тези от видеото, това не са носещи елементи на моста. Това са частите на бетоновите конзоли които стъпват върху носещите греди, т.е. не е самата конструкция на стоманобетонни профил. Става дума за армировки по външната част на съоръжението. Естествено корозията ще бъде обработена, грундирана и ще се покрие със специална шприцова субстанция , която да прикрие тази армировка. Естествено, че не е добре да се оголва арматурата, но се случва на много места с времето и при по агресивна среда.

Водещ: Водещ: В разговор с директора на Математическа гимназия Варна относно новата сграда на училището, той изрази притеснение, че видимо от две години нищо не се случва. Прав ли е да се съмнява, че новата сграда ще бъде реализирана в обещаните срокове?

Арх. Виктор Бузев: Напротив, заданието е утвърдено и предстои възлагане на инженерингов проект. Това което трябваше да свърши нашата дирекция и аз, да изготвим ясна програма и задание което е готово. Предполагам, че колегите от дирекция „Инвестиционна политика” подготвят документите за инженеринга който предстои. Лично на мен ми се искаше и за тази сграда да има конкурс, но се надявам, че които и да са колегите, ще се справят. Този процес ще бъде подложен на гласуване както от експертен съвет, така ще бъде подложен и на обществен дебат. Визията и функциите като дейности и възможности е да бъде сътворено училище на бъдещето. Надявам се, че ще има видимо развитие следващата година. Терена е собственост на Община Варна, прехвърлен е, ПУП-а е разработен и даден за одобрение до края на тази година, така че има всички условия догодина да се пристъпи към изграждане на новата сграда.

Водещ: Да не се окаже, че имаме проект, имаме терен, а няма средства да бъде реализиран?

Арх. Виктор Бузев: Даже не искам да коментираме дали ще има средства за финансиране на училище. Задължително ще има, това е най- важното, бъдещето е в образованието. Казал съм и на учениците на математическата- щом учат тук, те са обречени на успех.

Водещ: Състоянието на бившите градски бани, така наречената „Гъбата”. Онзи ден минавах от там и си дадох сметка, че буквално сме свикнали с днешното и състояние и не ни прави впечатление. Какво се случва с една от знаковите сгради на Варна? ( Козирката на баня "Гъбата" е на път да падне )

Арх. Виктор Бузев: Тя вече има нов собственик, беше продадена и се намери купувач. Знам, че се подготвя проект който да бъде реализиран там. За съжаление купола ще бъде премахнат- техническия паспорт казва, че не е в добро състояние. Това което предвижда ПУП обаче е да се запази, фасадите. Те са едноетажни, но е задължително условие да бъдат съхранени в новия проект. Става дума за Подробния устройствен план който влезе в сила 2008-ма година. Следващата година, ще започне изграждането на този обект.

Водещ: Какво представлява той?

Арх. Виктор Бузев: Не съм виждал самия проект още, сградата ще е смесена. В първите нива ще има обществено обслужване и паркиране, тъй като подпочвените води са много плитки, на практика там има древно дере. На горните нива предполагам, ще има офиси и жилища.

Водещ: На каква височина ще бъде сградата?

Арх. Виктор Бузев: ПУП-а предвижда високо строителство в рамките на десетина етажа. Тя е в най ниското и на практика, ще достигне на височина до партера на хотел „Черно море”


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15