Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дългогодишният преподавател по цигулка Грета Бурова издаде книга

| обновено на 20.02.21 в 10:01

„Цигулковата школа във Варна - спомени" е заглавието на книгата на Грета Бурова - цигуларка, дългогодишен преподавател по цигулка в Националното училище по изкуствата „Добри Христов” във Варна.

Тя е варненка, с младежки дух, винаги изискана и елегантна. Грета Бурова казва, че книгата по-скоро е хронограма на случилото се и на личностите, които са част от тази школа.

Даниела Стойнова разговаря с нея за миналото и настоящето на цигулковата школа. Чуйте цялото интервю с Грета Бурова в прикачения звуков файл: 

 

Г-жо Бурова, помогна ли пандемията да напишете тази книга?

Определено помогна, защото аз я започнах през първата изолация на пандемията, през март - април 2020 години и я завърших през януари 2021 година. Аз и в книгата го пиша, помогна защото усамотението, липсата на контакти, вкъщи какво да правиш - гледаш някаква по-интелектуална работа да захванеш и реших да напиша спомените си за Музикалното училище. Аз от 1950-а година съм в детската школа на Музикалното училище, а от 1953-а г. вече бях в гимназиалния курс на училището. През 1957 г. завърших и влязох в Консерваторията.

Книжката е сравнително тънка, успява ли да обхване цялата история на цигулковата школа във Варна?

Книгата е 100 страници, аз не претендирам за много дълбок анализ.

Това хронология ли е по-скоро?

Да, по-скоро е документална хронология. Спомних си за учителите от 50-те години. Училището е открито през 1944 г., аз само 5-6 години след откриването му вече съм била ученичка в детската школа.

А имаше ли конкурс или ви приемаха по желание?
Задължително с конкурс изпитват, проверяват музикалността. И тогава, и до ден днешен продължават тези конкурси.
И коя беше първата Ви цигулка, каква марка беше?
Ах, първата ми цигулка... Аз исках да свиря на пиано и все молих майка ми да купи пиано, но тя каза че нямаме пари за пиано и ме попита искам ли цигулка, и аз се съгласих. Тя е била някаква детска цигулка, не мога да си спомня марка. Сигурно е била половинка, защото започнах 10-годишна да свиря.
А кога получихте първата си истинска, професионална цигулка?
Първата истинска цигулка получих, когато влязох в гимназията. Беше добра, италианска.
Кой беше учителят, който остави най-дълбока следа в душата Ви и в обучението Ви?
Двама са учителите. Този, който ме подготви за Консерваторията - Емил Димчев. Той беше един от добрите преподаватели в Музикалното училище. А другият беше проф. Антон Хаджиатанасов в Консерваторията - един от големите методисти, написал е Методика за цигулковото обучение. При него израснах и научих много.
А с кой известен цигулар сте имали среща през годините? За кого си спомняте?
Спомням си за Ифра Нийман най-вече. Синът ми учеше при него и една години не си взимаше часовете в Лондон, а в дома на Нийман. Така имах възможността да отида в неговия дом. Много силно впечатление ми направи тогава начинът на преподаване, отношението му. Той беше много изискан, интелигентен.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Владимир Славчев: Варненският некропол не е наша собственост. Той е притежание на нацията

Не са достатъчни средствата за археологическите разкопки на Варненския халколитен некропол. Това потвърди д-р Владимир Славчев, ръководител на археологическия екип. Нужни са около 50 000 лева, с които ще се удължи работата на терен и археолозите ще се приближат към пълното проучване на източния район на некропола.  Регионалният исторически музей..

публикувано на 26.04.24 в 10:15

"Пейзажът и градът" представя три творчески поколения в българското изкуство

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя до 16 май тематичната изложба “Пейзажът и градът”. В нея са включени 43 произведения живопис на 37 художници от фонда на художествения музей, създадени от три творчески поколения в българското изкуство. Селекцията е на изкуствоведа Румен Серафимов, главен уредник в Галерията и куратор..

публикувано на 25.04.24 в 17:33

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15