Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В България почти няма регулация – тук може да се пусне реклама с много по-малко филтри

Маркетолог: Има социални мрежи, които се превръщат в дигитален хероин за аудиторията

2
Снимка: pixabay

Изкуственият интелект е много по-мощен от човешкия мозък във всяко едно направление. Ако ние като хора, като институции, като бизнеси и като потребители позволим на AI-технологията да се разрасне до голяма степен, тя може да измести човека. Изкуственият интелект вече е част от маркетинговите продукти – в първоначалните заготовки на съдържание, проучвания, за писане на реклами на различни езици. Но на този етап, все още само в това базово ниво. Това коментира за Радио Варна Темелко Дечев, управляващ съдружник в една от големите български агенции за уеб решения и дигитален маркетинг, която работи и с големи чуждестранни клиенти. Той участва в 7-ото издание на Innowave Summit 2023.

Какъв отпечатък има вече изкуственият интелект AI (Аrtificial Intelligence) в дигиталния маркетинг?

Доста сериозен отпечатък. В нашата агенция ползваме продукти, които са разработени с изкуствен интелект, но това са първоначалните заготовки, след това винаги минава човек, който прави обработка, корекция, редакция на това съдържание.Но се ползва много.

По отношение на креативността – ще измести ли изкуствения интелект с бъдеще креативните екипи, които създават маркетинговите идеи и концепции?

Да, ако ние като хора, като институции, като бизнеси и като потребители позволим на AI-технологията да се разрасне до голяма степен, тя може да измести човека. Изкуственият интелект е много по-мощен от човешкия мозък във всяко едно направление. Това коментира още специалистът по дигитален маркетинг Темелко Дечев. Не мога да кажа с какъв резултат ще е качеството, от гледна точка на това как човек ще разглежда резултата и дали ще знае, че съдържанието е генерирано от AI и дали ще го приеме, така както ако знае, че е направено от друг човек. Но, като качество, обем, съдържание и бързина - човекът няма място да се бори с това нещо.

Свръхпотреблението, като функция на маркетинга, преминало ли е някои етични граници затова как се отнасяме към околната среда, към природата и изгубения баланс, който наблюдаваме и все повече имаме повод да коментираме?

Съжалявам, че ще ползвам тази дума, но се надявам да я сложите в интервюто, но има социални мрежи, които се превръщат в дигитален хероин за аудиторията.

Много силно определение. 

Да, и аз си заставам зад думата, бих споменал и мрежата – това е TikTok. Тази мрежа е много добре разработена от бизнес гледна точка. Тя е фантастична и работи перфектно за маркетинг целите на маркетинг заданията. Но, има много какво да се направи от етична и от морална гледна точка. Това е за дигиталния свят. Facebook, Meta или Alphabet в продуктите на Google имам предвид, които са с рекламна цел в екосистемата на рекламния бизнес, са вече доста регулирани в някои направления. Регулациите варират от държава в държава – например в дадени кантони в Швейцария може да се рекламира нещо, което в дадени щати с САЩ не може. Или давам пример в България почти няма такива регулации – тук може да се пусне всякаква или почти всякаква реклама с много по-малко филтри. Изображенията, текстовете, които се ползват са много по-нерегулируеми в Източна Европа, Средния и Близкия Изток, докато в Западна Европа и Америка, там вече има много регулации, които самите правителства са извоювали да има директно със самите платформи, с Meta и с Google. Но, откъм етична гледна точка аз виждам и сега във Варна като погледна билбордове – има много, според мен десетилетия път, докато се стигне до това да има етична и морална рамка на рекламата по простата причина, че рекламата и маркетингът се напасват на аудиторията. Ако аудиторията е ОК с това нещо, а тя очевидно е, няма как рекламният бизнес да тръгне срещу своя основен клиент.

Тоест следва вкусовете на потребителя.

Разбира се. Този ми коментар от гледна точка на маркетинга. А дали е етично или морално правилна – това е отделно. Отделен домейн е въпрос, отделен домейн отговор.

Какви са вашите базови принципи, които следвате като маркетолог? Как тръгвате към всяка една рекламна кампания?

На първо място ние нямаме клиенти, с които работим и не разбираме ползата от техния върху дадена аудитория.Ако той не е етично и морално издържан, на нас ни е много трудно да направим качествена маркетингова услуга.

Тоест се случва и да откажете?

Много често, да. Ние, затова и последните 3-4 години имаме удоволствието и успеха да избираме бизнеса, с който да работим в България. Има много качествени бизнеси у нас, но те не са тази критична маса, че да захранват един голям пазар.

И по-скоро като формула за успешен бизнес да ни кажете вашата.

Труд, любов, постоянство, ентусиазъм и да се гледат повече позитивните страни отколкото негативните.

Замислял ли сте се кои са вашите вдъхновители?

Много хубав въпрос, въпреки че някой може да каже, че е клише. В основата е семейството. Много от нещата, които съм направил, някои правилни, други грешни, са благодарение на семейната среда, която е заложила дадени ценности и морално-етична рамка. В момента, жена ми и родителите, които имам, са хората, които са ме вдъхновили да си отворя очите за други хора, като тези, които ще изброим Ричард Брансъсн, Елон Мъск. Но аз нямам фаворити, защото съм много любопитен човек за най-различни неща и търся във всеки един човек, бил той мега известен или мега неизвестен, има нещо полезно да каже най-вероятно или пък да чуя какво не трябва да правя.

На концерти ходите ли?

Да, бяхме с жена ми през септември на концерт на Андреа Бочели в Таормина, Сицилия и беше фантастично.

А книгите които са ви докоснали в последно време?  

За съжаление, не ми остава много време да чета в последно време, но последно когато бяхме в САЩ, си купих една книга, която искам да прочета от месеци насам и е на Сенека „Как да се подготвим за смъртта“, философска книга.


По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Биляна Раева: И магьосник да стане управител на Градски транспорт няма да обърне тенденцията дружеството да е на загуба

Общинската фирма „Градски транспорт“ продължава да е на загуба, при тези обстоятелства и магьосник да стане управител няма да обърне тенденцията. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ общинският съветник от ГЕРБ/СДС Биляна Раева. По думите и, общинският съвет продължава да е принципал на дружество „Градски транспорт“, но..

обновено на 14.07.24 в 10:40

Арх. Михий ван Дрийш: Крайбрежната алея във Варна не трябва да изглежда като автомобилна улица

Решенията за оползотворяване на морския бряг в градовете трябва да се основават на природата, смята главният архитект на Грьонинген в Кралство Нидерландия Михий ван Дрийш. Паркът и плажната ивица във Варна са уникални. Крайбрежната алея не трябва да изглежда като автомобилн аулица, а да бъде по-удобна за пешеходци и велосипедисти, както и да..

публикувано на 13.07.24 в 16:15
Петра Димитрова

Изложбата на Петра Димитрова - протест срещу консуматорството в съвременното общество

Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна,  продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова.  Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване. Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към..

публикувано на 12.07.24 в 08:10
Симеон Димов и Хенри Ескелинен

Симеон и Хенри - новите лица на Варненския театър

Две нови лица ще виждат любителите на театралното изкуство във Варна. Част от трупата на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" от това лято са Симеон Димов и Хенри Ескелинен. Във визитката на 26-годишния Симеон е записано, че е роден в Бургас, където през 2016 завършва Националното училище за музикално и сценично изкуство "проф. Панчо Владигеров" със..

публикувано на 11.07.24 в 08:00

Писателката Ина Иванова: Изкуството има силата да ни връща базовите човешки настройки

„Не тръгва ли понякога времето срещу търсача, не му ли показва на ъгъла част от лицето си, не разкрива ли в дребна ежедневна случайност забулените следи на предстоящото?  А не е ли любовта единственият възможен начин да прекосиш живота?" Новата книга с разкази на Ина Иванова "И винаги любовта" бе представена пред четящата публика във Варна...

публикувано на 10.07.24 в 08:05
Елина Райнова, Сдружение ЗА ТЕБ - Варна

Сдружение ЗА ТЕБ: Да влезем в обувките на другия и да решаваме проблемите заедно

На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания.  В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..

публикувано на 09.07.24 в 07:00
Атанас Хранов

Художникът Атанас Хранов: ... И да лети дирижабълът по-нагоре към по-светли места

Най-новите произведения на талантливия художник Атанас Хранов от 3-ти юли до 7-ми август 2024 г. са в изложбеното пространство на Галерия „Папийон“ във Варна.  Неговите идеи, копнежи, „вероятни пейзажи“ и „чезнещи лица“ са събрани в изложба живопис, наречена "Дирижабъл". Приключението, в което ни въвлича този великолепен творец, е..

публикувано на 08.07.24 в 08:00