Конфуций е казал: „Учителят е винаги готов да обучава и винаги готов да се учи.“ Английски език се учи в целия свят. Училищата, условията, учителите и учениците са различни, но едно нещо е универсално и неограничено: човешкият ум и въображение.
В желанието си да отговаряме на ваши въпроси и потребности относно доброто и качествено обучение и възпитание на децата ни, отваряме темата за ранното чуждоезиково обучение:
- на колко години е добре да започне обучението по чужд език;
- как да изберем най-доброто място, където това може да се случи;
- как да подпомагаме процеса у дома;
- как се процедира в случай, че детето е билингви, т.е. единият родител говори на един, а другият – на друг език;
- какво да направим, ако детето не е родено в България и живее в мултиезична среда;
- добре ли е, в случай на доказани специални образователни потребности при детето, то да изучава и чужд език, защото „проговарянето” често става на английски, а не на майчиния език – български.
На тези и други ваши въпроси ще се опитаме да отговорим в продължение на няколко поредни предавания. Можете да ни пишете на nyuansi@bnr.bg и да споделите с нас вашите въпроси и мнения.
Пълното ангажиране на децата в учебния процес е от изключително значение. Това лесно може да се постигне като се създаде среда активираща всички техни сетива –визуални, слухови, кинетични и др. По този начин се постига така нареченото „активно обучение“, включващо дейности като пеене на песни, рими, танцуване, гледане на видео филмчета, изработване на проекти и използване на игри.Игрите са важен елемент от живота на децата в етапа, в който започват изучаването на чужд език. Игрите по принцип стимулират вроденото любопитство на децата и желание да учат, създават настроение и развиват паметта им. Затова игрите трябва активно да се използват в обучението. По този начин децата не само учат езика, но и развиват социални умения.
Ето някои популярни игри, които са широко използвани при преподаване на английски език на деца:
1. Colour dictation - Цветна диктовка
Учителят рисува елементарна картина на дъската: може да се състои от къща, слънце, цвете, куче и котка. Децата трябва да съставят прости изречения за всеки предмет от картината, като ги описват какъв цвят са.
Същата игра може да се използва за упражняване на предлозите. Тогава заданието е да се опише местоположението на всеки предмет спрямо останалите.
2. Shaped poem - Да нарисуваме стихотворение
Децата работят по двойки. Избират цвете или плод и трябва да го нарисуват и да напишат стихотворение за него, като го опишат следвайки неговите контури.
3. Senses poem - Стихотворение за усещанията
Рисуваме балони с глаголи за основните усещания – виждам, чувам, докосвам, опитвам, чувствам и т.н. Децата трябва да напишат до всеки балон със стрелки думи или изрази, които са логически свързани със съответното усещане. Например: до балона „see“ –могат да напишат „blue sky, the sea“ и т.н.
4. Speech bubbles - Текстови балони
Показваме на децата картинка или снимка, например хора в ресторант. Отстрани на картината има няколко балона със зададени изрази, които се използват при поръчване на храна или други, свързани с обслужването и храненето. Децата трябва да съставят цели смислени изречения, отнасящи се към различните елементи на картинката. След това те трябва да свържат изреченията с предмета или човека, за който се отнасят. Като допълнително задание могат да направят диалог относно изобразената ситуация.
5. Reading grid - Попълване на таблица при слушане на непознат текст
Може да се използва за деца с различно ниво на владеене на езика, като сложността на четивото е различно.
За най-малките може да бъде таблица с имената на животни и техните характеристики.
6. Food groups - Разпределяне на храни по групи
Децата рисуват кръг, който е разделен на четири части със следните названия, написани във външния ринг на кръга: Dairy- млечни продукти, Fish and meat- месо и риба, Cereals- зърнени храни, Fruits and vegetables- плодове и зеленчуци. Учителят чете различни храни и децата трябва да ги записват /ако са съвсем малки и не могат да пишат да ги нарисуват/ в съответния раздел на кръга.
7. Mime what happens - Изиграй каквото чуваш
Учителят чете история и децата трябва да изиграят/ имитират всяко действие, което чуват. Може да се използва за затвърждаване и на отделни лексикални единици и граматически конструкции – глаголи, наречия, команди и др.
8. Substitution tables – Таблица за заместване
Учителят написва едно просто изречение на дъската- например: She has got long blond hair and blue eyes -Тя има дълга руса коса и сини очи. Децата трябва да съставят нови изречения като заместват всички думи с изключение на „has got - има“ като описват свои съученици - така могат да се упражняват не само нови езикови структури, но и прилагателни, части на тялото или всякаква друга нова лексика.
Допълнителни задачи: децата да четат своите изречения и другите да познават кого от класа са описали те. С напредване на възрастта, децата ще могат да използват този полезен метод и така ще придобият уменията да съставят изречения, следвайки зададен модел. Учителят трябва да следи всички техни изречения да бъдат смислени и да се отнасят към реалния живот.
9 .Role plays - Ролеви игри
Този вид игри са често използвани за решаване на различни езикови задачи. Повечето деца обичат да се вживяват в ролята на някой друг- така те се отпускат и се активизира повече лексика и граматика при пресъздаването на нормални комуникативни ситуации.
10.Line-up – Опашка
Играе се на групи от по четири деца. Необходими са големи карти, на всяка от които е написана една дума. Всяка група трябва да подреди своите думи, така че да състави смислено изречение. Всяко дете държи пред себе си своята карта,така че да се вижда от другите деца, които да преценят дали съставеното изречение е правилно. След това всички прочитат изреченията.
При по-големи деца играта може да се усложни като изреченията може да се използват като основа на цяла история.
Източници: 500 Activities for the Primary Classroom, Carol Read, Macmillan Books for Teachers
Учени са открили, че най-силният магнит на света бил възглавницата рано сутрин. Най-силният магнит за събуждане е кафето, а за усмивки и добро настроение – сутрешната програма на Радио Варна. Новият ден ви очаква на любимите честоти във времето от 6.00 до 10.30 часа, в което Иван Барбов, Александър Йорданов и звукорежисьорът Петър Венков..
По ваш сигнал проверка защо се бавят плащанията от държавата към социалните асистенти? Интерюв със заместник-кмета на Община Варна Снежана Апостолова. Дипломанти от Института за кулинарни изкуства във Варна представиха своите проекти под наслов „Иновация и креативност“. Правната комисия към Общински съвет-Варна даде положително..
Каква е съдбата на излезлите от движение автомобили, които все още са паркирани в много от варненските квартали – разговор по темата със зам.-кмета в Община Варна, Илия Коев; Репортаж от ул. „Д-р Пискюлиев“ във Варна, където от днес стартира асфалтиране на улицата, по която се извършваше ремонт дълго време. Това ще доведе до използването на..
„Сутрин като стана, нямам търпение да си легна“, беше написал някой в социалните мрежи тази сутрин. На тези, които нямат търпение да превключат на честотите на Радио Варна когато станат, Иван Барбов, Александър Йорданов и звукорежисьорът Недялко Добрев обещават приятни сутрешни емоции във времето от 6.00 до 10.30 часа. Сладко да ви..
Специално интервю с Melissa Bonny (AD INFINITUM, KAMELOT). Представяне на дебютния албум на UNTOLD STORIES " Wind and Memories" – разговор с Даниел Елисеев. Димитър Димитров за новия албум на АТЛАНТИК "Atlantic In The Ocean Of Metal". В предаването ще звучи музика на: NIGHTMARE, К.П.М.Д., MASTER, H.E.A.T, GBH, VALHALORE, ALIEN WEAPONRY и др...
Страхил е малко село в община Вълчи дол, близо до границата с област Добрич, както и до някогашната граница с Румъния. Населението на селото е едва 17 души, предимно възрастни хора. Десетилетия назад обаче съвсем не е било така. Животът в село Страхил е процъфтявал, имало е работа и за младите. Нещо, което днес го няма. Много често, когато..