Конфуций е казал: „Учителят е винаги готов да обучава и винаги готов да се учи.“ Английски език се учи в целия свят. Училищата, условията, учителите и учениците са различни, но едно нещо е универсално и неограничено: човешкият ум и въображение.
В желанието си да отговаряме на ваши въпроси и потребности относно доброто и качествено обучение и възпитание на децата ни, отваряме темата за ранното чуждоезиково обучение:
- на колко години е добре да започне обучението по чужд език;
- как да изберем най-доброто място, където това може да се случи;
- как да подпомагаме процеса у дома;
- как се процедира в случай, че детето е билингви, т.е. единият родител говори на един, а другият – на друг език;
- какво да направим, ако детето не е родено в България и живее в мултиезична среда;
- добре ли е, в случай на доказани специални образователни потребности при детето, то да изучава и чужд език, защото „проговарянето” често става на английски, а не на майчиния език – български.
На тези и други ваши въпроси ще се опитаме да отговорим в продължение на няколко поредни предавания. Можете да ни пишете на nyuansi@bnr.bg и да споделите с нас вашите въпроси и мнения.
Пълното ангажиране на децата в учебния процес е от изключително значение. Това лесно може да се постигне като се създаде среда активираща всички техни сетива –визуални, слухови, кинетични и др. По този начин се постига така нареченото „активно обучение“, включващо дейности като пеене на песни, рими, танцуване, гледане на видео филмчета, изработване на проекти и използване на игри.Игрите са важен елемент от живота на децата в етапа, в който започват изучаването на чужд език. Игрите по принцип стимулират вроденото любопитство на децата и желание да учат, създават настроение и развиват паметта им. Затова игрите трябва активно да се използват в обучението. По този начин децата не само учат езика, но и развиват социални умения.
Ето някои популярни игри, които са широко използвани при преподаване на английски език на деца:
1. Colour dictation - Цветна диктовка
Учителят рисува елементарна картина на дъската: може да се състои от къща, слънце, цвете, куче и котка. Децата трябва да съставят прости изречения за всеки предмет от картината, като ги описват какъв цвят са.
Същата игра може да се използва за упражняване на предлозите. Тогава заданието е да се опише местоположението на всеки предмет спрямо останалите.
2. Shaped poem - Да нарисуваме стихотворение
Децата работят по двойки. Избират цвете или плод и трябва да го нарисуват и да напишат стихотворение за него, като го опишат следвайки неговите контури.
3. Senses poem - Стихотворение за усещанията
Рисуваме балони с глаголи за основните усещания – виждам, чувам, докосвам, опитвам, чувствам и т.н. Децата трябва да напишат до всеки балон със стрелки думи или изрази, които са логически свързани със съответното усещане. Например: до балона „see“ –могат да напишат „blue sky, the sea“ и т.н.
4. Speech bubbles - Текстови балони
Показваме на децата картинка или снимка, например хора в ресторант. Отстрани на картината има няколко балона със зададени изрази, които се използват при поръчване на храна или други, свързани с обслужването и храненето. Децата трябва да съставят цели смислени изречения, отнасящи се към различните елементи на картинката. След това те трябва да свържат изреченията с предмета или човека, за който се отнасят. Като допълнително задание могат да направят диалог относно изобразената ситуация.
5. Reading grid - Попълване на таблица при слушане на непознат текст
Може да се използва за деца с различно ниво на владеене на езика, като сложността на четивото е различно.
За най-малките може да бъде таблица с имената на животни и техните характеристики.
6. Food groups - Разпределяне на храни по групи
Децата рисуват кръг, който е разделен на четири части със следните названия, написани във външния ринг на кръга: Dairy- млечни продукти, Fish and meat- месо и риба, Cereals- зърнени храни, Fruits and vegetables- плодове и зеленчуци. Учителят чете различни храни и децата трябва да ги записват /ако са съвсем малки и не могат да пишат да ги нарисуват/ в съответния раздел на кръга.
7. Mime what happens - Изиграй каквото чуваш
Учителят чете история и децата трябва да изиграят/ имитират всяко действие, което чуват. Може да се използва за затвърждаване и на отделни лексикални единици и граматически конструкции – глаголи, наречия, команди и др.
8. Substitution tables – Таблица за заместване
Учителят написва едно просто изречение на дъската- например: She has got long blond hair and blue eyes -Тя има дълга руса коса и сини очи. Децата трябва да съставят нови изречения като заместват всички думи с изключение на „has got - има“ като описват свои съученици - така могат да се упражняват не само нови езикови структури, но и прилагателни, части на тялото или всякаква друга нова лексика.
Допълнителни задачи: децата да четат своите изречения и другите да познават кого от класа са описали те. С напредване на възрастта, децата ще могат да използват този полезен метод и така ще придобият уменията да съставят изречения, следвайки зададен модел. Учителят трябва да следи всички техни изречения да бъдат смислени и да се отнасят към реалния живот.
9 .Role plays - Ролеви игри
Този вид игри са често използвани за решаване на различни езикови задачи. Повечето деца обичат да се вживяват в ролята на някой друг- така те се отпускат и се активизира повече лексика и граматика при пресъздаването на нормални комуникативни ситуации.
10.Line-up – Опашка
Играе се на групи от по четири деца. Необходими са големи карти, на всяка от които е написана една дума. Всяка група трябва да подреди своите думи, така че да състави смислено изречение. Всяко дете държи пред себе си своята карта,така че да се вижда от другите деца, които да преценят дали съставеното изречение е правилно. След това всички прочитат изреченията.
При по-големи деца играта може да се усложни като изреченията може да се използват като основа на цяла история.
Източници: 500 Activities for the Primary Classroom, Carol Read, Macmillan Books for Teachers
Жители на Добрич се обявиха срещу включването на междублоковите пространства в обхвата на Синята зона в града, след като Община Добрич публикува на страницата си в интернет проекта. Беше внесена и първата подписка срещу него от живеещите по ул. „Дунав“. Срещу какво недоволстват добричлии и каква ще бъде реакцията на общинската администрация, която..
ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и..
„Паметта е важна“ – среща след Нощта на театрите с писателката Теодора Димова Виолета Тончева за участието на Варненския драматичен театър на Фестивала в Клуж-Напока, Румъния „Нощно кино“ в петък с филми по Йордан Радичков Изложба „Морето“ в ХГ – Добрич Годишна изложба „Изобилие“ във варненската галерия „Арт Маркони“ Започва ремонт..
„Аз не пия кафе за да се събудя, аз се събуждам за да пия кафе“, беше написал някой, който явно обича както кафето, така и да сърфира из социалните мрежи рано сутрин. Иван Барбов, Емилия Николова канят всички, които искат да сърфират на вълните на Радио Варна във времето от 6.00 до 10.30 часа. Както се казва, можете да ни слушате за да..
Кръводарителска акция по случай 90 години Радио Варна! Да празнуваме живота с всяка дарена капка кръв! Да помогнем на поне 90 души! Ако се чувстваш здрав и си на възраст между 18 и 65 години, ако можеш да отделиш 30 минути и искаш да дариш кръв, ела на 4 декември (сряда), от 12 до 16 ч., пред сградата на Радио Варна в мобилен пункт..
Репортаж от заседанието на постоянната комисия по "Финанси и бюджет" към Варненския Общински съвет; Асоциация „Прозрачност без граници“ представи „Индекс на местната система за почтеност 2024 – съществува ли нова енергия за добро управление в общините?“ - репортаж; Вчера служебният кабинет одобри предложения за промени в Закона за..