Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Обучението на деца е изпълнена с предизвикателства дейност

Чуждоезиково обучение на деца

Продължаваме с публикациите на материали, касаещи чуждоезиковото обучение на  децата. Ако желаете да попитате специалистите или да изкажете Ваше мнение по темата, пишете ни на nyuansi@bnr.bg

Като преподавател по английски език на деца и юноши Таня Колев препоръчва чуждоезиковото обучение да започне от пет или шест-годишна възраст. Разбира се, преди това родителите могат да занимават децата вкъщи, като предварително се консултират с езикови педагози какви източници и материали могат да ползват.

Какво трябва да имате предвид при избора на обучителен център за вашето дете:

На първо място е препоръчително да проучите езиковия център. Добре е той да бъде сертифициран от Оптима – Българската асоциация за качествени езикови услуги. Уверете се лично къде ще се провеждат заниманията. Обърнете внимание на техническите средства и интериора в залата за обучение – има ли разположени табла за периферно възприятие /те са много важни за усвояване на новата лексика и граматични структури/.

Второ, от изключително значение е да се запознаете лично с преподавателя. Понякога езиковите школи използват неквалифицирани преподаватели или студенти да обучават ученици в ранна детска възраст, тъй като се подценява обучението им. Опитният преподавател съзнава, че децата се развиват с различни темпове и по различен начин и затова подходът към тях трябва да бъде различен.

Нашите деца започват да ползват съвременни технологии от най-ранна възраст. Затова третото важно изискване е да се използват кабинети добре оборудвани с техника.

Не на последно място съществено е групите от деца да не бъдат големи, не повече от 6 - 7 учащи.

Тъй като децата не могат да останат фокусирани върху една дейност продължително време, от изключително значение е по време на часа да се редуват разнообразни дейности - четене, писане, слушане, игри и други забавни дейности. По този начин се постига така нареченото „активно обучение“, при което се ангажират всички сетива.

Дейностите съвсем условно могат да бъдат разделени на такива, които са съсредоточени върху едно от четирите умения, и такива, които практикуват няколкоко умения едновременно:

А. Упражнения за говорене

Тук могат да се използват различни упражнения и форми, като например работа по двойки, въпросници и ролеви игри. Този вид игри са често използвани за решаване на различни езикови задачи. Повечето деца се чувстват свободно да играят някаква роля – като се вживеят в ролята на някой друг те се отпускат и се активизира повече лексика и граматика при пресъздаването на нормални комуникативни ситуации.

Б. Упражнения за слушане

Правят се различни видове слухови упражнения за пресяване на определена информация, като децата могат да рисуват или попълват таблици.

Тук широко се използват Игри с действия - Action games, при които учителят дава инструкции на английски език, без да ги превежда, а обяснява значението им с езика на тялото. Игрите по принцип стимулират вроденото любопитство на децата и желание да учат, създават настроение, развиват паметта на децата и винаги се въприемат отлично от тях.

В. Упражнения за четене

Освен историите, към всеки урок обикновено всяка система за обучение съдържа задачи като „Прочети и оцвети“ или „Прочети и напиши“. При изпълнението им децата могат да работят, както индивидуално, така и по групи.

Има и множество игри, които се използват при развиването на това умение, които са предмет на отделен обзор.

Г. Упражнения за писане

Съществуват множество упражнения за развиването на това умение – като отговаряне на въпроси, писане на прости изречения, самостоятелни работи, при които децата пишат за себе си по предварително зададен модел.

Д. Интегрирани умения

Тук спектъра от упражнения и игри е много широк. Заучаването на традиционни английски песнички и рими заемат основно място при чуждоезиковото обучение на деца. Те, освен че въвеждат нова лексика и граматически структури, са особено забавни за малките ученици. Същото се отнася и за игрите с лингвистична цел. Изработването на различни проекти, които могат да бъдат индивидуални или групови, интегрират четирите умения и децата използват всички свои езикови знания по един забавен и творчески начин

Предаването "Нюанси" може да слушате всеки петък, от 11.00 до 12.00 часа. Автор и водещ Ивелина Кръстева. За връзка с предаването пишете ни на nyuansi@bnr.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ

"На светло" на 29 октомври 2020 г. с Димитрина Дончева

Първи ден в дистанционна форма на обучение от новата учебна година. Как започнаха учебните занятия за осмокласничката Калина Цонева от варненската Математическа гимназия? Новините от редовния брифинг на Регионалната здравна инспекция във Варна. 30 про­цен­та от ми­на­ло­го­диш­ни­те но­щув­ки са реа­ли­зи­ра­ни през та­зи година в..

публикувано на 29.10.20 в 13:00

”Новият ден” на 29 октомври с Мариела Димитрова

В минутите между 8 и 9 часа тази сутрин темата ни ще бъде въвеждането на дистанционно обучение за срок от 14 дни за учениците от 8 до 12 клас, както и за университетите в страната.Как приемат това студентите и преподаватели и как ще се провеждат занятията по практически дисциплини – ще ги чуем в 8.10 часа. А в 8.40 часа и коментарът за..

публикувано на 29.10.20 в 08:59

"На светло" на 28 октомври

Приятно настроение и спокоен следобед са пожеланията от екипа в студиото: Ваня Славова и Милица Панайотова! Очаквайте в предаването! Репортаж на Нина Милошевич с продължение на темата за проблемите в местността Кабакум . Панорамният път за "Златни пясъци" e затворен, защото битовата канализация, която се изгражда в района, все още..

публикувано на 28.10.20 в 14:00

"Новият ден" на 28 октомври

Разкопаният път на ул. „Боян Бъчваров“ във варненската местност „Кабакум“ и продължаващите по него ремонтни дейности, без това да е оповестено , възмути за пореден път живеещи в района, които отново търсят възможност чрез Радио Варна, за да отправят въпросите си към отговорните институции. Репортаж на Нина Милошевич от улицата с хората,..

обновено на 28.10.20 в 08:50

НА СВЕТЛО във вторник, 27 октомври

Добър ден от следобедния екип - Нина Милошевич - водещ, Иван Тасев - звукорежисьор, Димитър Димитров - музикален редактор, Галена Ковчазова следи новините до 20ч. Зелената икономика и дигиталното свързване и компетенции са основните теми на есенния семинар на фондация "Българска памет". Среща с основният двигател на инициативата д-р Милен..

публикувано на 27.10.20 в 14:27

”Новият ден” на 27 октомври с Мариела Димитрова

Започваме с рубриката „ЕВРАНЕТ+“, която днес е посветена на продължаващото влошаване на състоянието на защитените местообитания и видове в Европа. Причините са най-вече от интензивното селско стопанство, урбанизацията и горски дейности, според новия доклад на Европейската агенция за околната среда.Едва 15 % от местообитанията са в добро състояние...

публикувано на 27.10.20 в 07:18
Изгрев във Варна

НА СВЕТЛО в понеделник, 26-ти октомври

Добър ден от следобедния екип на Радио Варна! Водещ е Нина Милошевич, звукорежисьор е Венци Фотев, музикалнният избор е на именика Димитър Димитров, новините до 20ч. ще следи Александър Йорданов. От 14 до 15ч. Репортаж на Даниела Стойнова от храмовия празник в кв. "Владиславово", където е църквата "Св. Димитър". Още за празника..

публикувано на 26.10.20 в 11:24