Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Обучението на деца е изпълнена с предизвикателства дейност

Чуждоезиково обучение на деца

Продължаваме с публикациите на материали, касаещи чуждоезиковото обучение на  децата. Ако желаете да попитате специалистите или да изкажете Ваше мнение по темата, пишете ни на nyuansi@bnr.bg

Като преподавател по английски език на деца и юноши Таня Колев препоръчва чуждоезиковото обучение да започне от пет или шест-годишна възраст. Разбира се, преди това родителите могат да занимават децата вкъщи, като предварително се консултират с езикови педагози какви източници и материали могат да ползват.

Какво трябва да имате предвид при избора на обучителен център за вашето дете:

На първо място е препоръчително да проучите езиковия център. Добре е той да бъде сертифициран от Оптима – Българската асоциация за качествени езикови услуги. Уверете се лично къде ще се провеждат заниманията. Обърнете внимание на техническите средства и интериора в залата за обучение – има ли разположени табла за периферно възприятие /те са много важни за усвояване на новата лексика и граматични структури/.

Второ, от изключително значение е да се запознаете лично с преподавателя. Понякога езиковите школи използват неквалифицирани преподаватели или студенти да обучават ученици в ранна детска възраст, тъй като се подценява обучението им. Опитният преподавател съзнава, че децата се развиват с различни темпове и по различен начин и затова подходът към тях трябва да бъде различен.

Нашите деца започват да ползват съвременни технологии от най-ранна възраст. Затова третото важно изискване е да се използват кабинети добре оборудвани с техника.

Не на последно място съществено е групите от деца да не бъдат големи, не повече от 6 - 7 учащи.

Тъй като децата не могат да останат фокусирани върху една дейност продължително време, от изключително значение е по време на часа да се редуват разнообразни дейности - четене, писане, слушане, игри и други забавни дейности. По този начин се постига така нареченото „активно обучение“, при което се ангажират всички сетива.

Дейностите съвсем условно могат да бъдат разделени на такива, които са съсредоточени върху едно от четирите умения, и такива, които практикуват няколкоко умения едновременно:

А. Упражнения за говорене

Тук могат да се използват различни упражнения и форми, като например работа по двойки, въпросници и ролеви игри. Този вид игри са често използвани за решаване на различни езикови задачи. Повечето деца се чувстват свободно да играят някаква роля – като се вживеят в ролята на някой друг те се отпускат и се активизира повече лексика и граматика при пресъздаването на нормални комуникативни ситуации.

Б. Упражнения за слушане

Правят се различни видове слухови упражнения за пресяване на определена информация, като децата могат да рисуват или попълват таблици.

Тук широко се използват Игри с действия - Action games, при които учителят дава инструкции на английски език, без да ги превежда, а обяснява значението им с езика на тялото. Игрите по принцип стимулират вроденото любопитство на децата и желание да учат, създават настроение, развиват паметта на децата и винаги се въприемат отлично от тях.

В. Упражнения за четене

Освен историите, към всеки урок обикновено всяка система за обучение съдържа задачи като „Прочети и оцвети“ или „Прочети и напиши“. При изпълнението им децата могат да работят, както индивидуално, така и по групи.

Има и множество игри, които се използват при развиването на това умение, които са предмет на отделен обзор.

Г. Упражнения за писане

Съществуват множество упражнения за развиването на това умение – като отговаряне на въпроси, писане на прости изречения, самостоятелни работи, при които децата пишат за себе си по предварително зададен модел.

Д. Интегрирани умения

Тук спектъра от упражнения и игри е много широк. Заучаването на традиционни английски песнички и рими заемат основно място при чуждоезиковото обучение на деца. Те, освен че въвеждат нова лексика и граматически структури, са особено забавни за малките ученици. Същото се отнася и за игрите с лингвистична цел. Изработването на различни проекти, които могат да бъдат индивидуални или групови, интегрират четирите умения и децата използват всички свои езикови знания по един забавен и творчески начин

Предаването "Нюанси" може да слушате всеки петък, от 11.00 до 12.00 часа. Автор и водещ Ивелина Кръстева. За връзка с предаването пишете ни на nyuansi@bnr.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Post Factum" с Валери Великов, на 22 октомври

Несигурните формулировки раждат несигурност в обществото и последната заповед за носенето на маски на открито и ярък пример за това. В заповедта е записано следното: "При струпване на хора и невъзможност за спазване на физическа дистанция от 1,5 м. гражданите трябва да носят маска или друго средство, покриващо носа и устата". Това поражда у..

публикувано на 22.10.20 в 16:19

"На светло" на 22 октомври с Ваня Славова

Ведро настроение и приятен ден от екипа на Радио Варна този следобед! Очаквайте в предаването! 14.20. Среща в гореща минерална вода с хората, които редовно посещават топлия басейн или по-известен на всички като гьолът. 14.40. Информация за кампанията „Трафикът на хора, с цел сексуална експлоатация, съществува“, тя се провежда през целия октомври...

публикувано на 22.10.20 в 13:30
Маска за пушачи...:)

"POST FACTUM" с Валери Великов, на 21 октомври

От утре маските на открито са задължителни, но... не съвсем. С това носене на маски настана голям хаос. Уж първо трябваше да ги носим навсякъде, когато сме навън, а сега се оказа, че пак ще ги носим навън, но май няма да е навсякъде. Още по-странно прозвуча тезата, че можем и сами да преценим къде да сме с маска и къде не. Тоест, да разбирам,..

публикувано на 21.10.20 в 15:56

НА СВЕТЛО на 21 октомври с Валерия Василева

Областният управител на Варненска област Стоян Пасев с анализ на актуалната епидемична ситуация в региона . До края на годината бронзовата статуя на богинята Диана ще бъде възстановена и поставена отново в градинката на "Севастопол" във Варна - коментира авторът на скулптурата, доц. Момчил Мирчев. Тема с продължение: Удълбочаването на канала във..

публикувано на 21.10.20 в 12:27

“Новият ден“ на 21 октомври с Мариела Димитрова

Днес се очаква да излезе заповедта на здравния министър проф. Костадин Ангелов,   която  маските стават задължителни на открито от 22 октомври (четвъртък). Тя ще бъде в сила до края на ноември. По този повод в репортаж в 8.10 часа ще проврим как се пътува в градския транспорт във Варна - носят ли маски и правилно ли поставени, но също и..

публикувано на 21.10.20 в 07:19

"Post Factum" с Валери Великов, на 20 октомври

На протеста в София снощи видяхме нещо, което до сега не бяхме виждали. Яйца по Министерството на отбраната. Фасадата стоически издържа на неприятелския огън, а поводът за него беше реплика на военния министър Красимир Каракачанов към анонимен гражданин, който на публично място му поиска оставката /размисли на водещия/. Другото в "Пост фактум":..

публикувано на 20.10.20 в 15:13
150 години от рождението на Махатма Ганди

НА СВЕТЛО на 20 октомври с Валерия Василева

Във Варна беше открита бронзова статуя на Махатма Ганди, подарена от правителството на Индия. Големият хуманист е бил духовен учител и вдъхновител на Борис Георгиев и позволява единствено на него да му направи портрет, под който Ганди написва: “В нозете на Бога, в сърцето на бедните”. Вредата от пестицидите върху пчелите..

публикувано на 20.10.20 в 11:58